برگزیدگان نهمین دوره یادمان و جایزه معماری «میرمیران»

http://www.callforpapers.ir/مراسم بزرگداشت روز معمار و معرفی برگزیدگان نهمین دوره یادمان و جایزه معماری «میرمیران» برگزار شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور؛ مراسم نهمین دوره یادمان و جایزه معماری «میرمیران» و بزرگداشت روز معمار عصر چهارشنبه، دوم اردیبهشت‌ماه، در خانه هنرمندان ایران و با حضور عباس کیارستمی، سیف‌الله صمدیان و اساتید معماری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، دکتر ایرج اعتصام – مدیرعامل بنیاد میرمیران – با ارائه توضیحاتی درباره‌ی چگونگی شکل‌گیری این بنیاد و فعالیت‌های آن در سال‌های گذشته اظهار کرد: پس از درگذشت زنده‌یاد هادی میرمیران در فروردین‌ماه 1385، تعدادی از دوستان و اساتید دانشگاهی پیشنهاد کردند بنیادی به نام ایشان برای اعتلای هنر معماری کشور، ایجاد شود. مرحوم میرمیران به جوانان علاقه‌ی خاصی داشتند و دانشجویان بسیاری در زمان حیات ایشان از محضرشان فیض می‌بردند.

او افزود: یک سال پس از درگذشت ایشان و در فروردین‌ماه 86، بنیاد معماری میرمیران با هدف کار پژوهشی و ایجاد رقابت سالم در هنر معماری تشکیل شد. این بنیاد در ابتدا جایزه‌های خود را به نفرات اول تا سوم رشته معماری دانشگاه‌های سراسری و آزاد اختصاص داد و بعد به خروجی‌ها و رساله‌های جالب این حوزه توجه نشان داد.

اعتصام همچنین بیان کرد: از سال سوم یک شورای سیاست‌گذاری از جامعه‌ی حرفه‌ای و دانشگاهی برای بنیاد تشکیل شد. از همان موقع تصمیم گرفته شد مسابقه‌ها روی جنبه مفهومی معماری تمرکز کند. در سال 91 موضوع «معماری فردا» و در سال 92 موضوع «معماری و سینما» برای جایزه معماری میرمیران انتخاب شد و سال گذشته تصمیم گرفتیم موضوع «معماری بایونیک» را به عنوان یکی از مباحث تازه در این عرصه انتخاب کنیم که برگزیدگان آن در این مراسم معرفی می‌شوند.

 

مدیرعامل بنیاد میرمیران در پایان سخنانش گفت: حدود 211 نفر در این دوره از جایزه میرمیران شرکت کرده‌اند که به نظرم استقبال خیلی خوبی بوده است.

در ادامه این مراسم، پیام دکتر عباس آخوندی – وزیر راه و شهرسازی – برای حاضران قرائت شد.

سپس محمود گلابچی – چهره ماندگار معماری و استاد دانشگاه – پشت تریبون قرار گرفت و با ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی معماری «بایونیک»، اظهار کرد: این موضوع یکی از تازه‌ترین مباحث در دانش معماری جهان است. معماری بایونیک الگوبرداری و الهام از طبیعت و جلوگیری از تقلید صرف آن در هنر معماری است. ما می‌توانیم از فرم‌ها، پدیده‌ها، سازه‌ها و فرآیندهای طبیعت در معماری الهام بگیریم و در طراحی شهری از آن استفاده کنیم.

او افزود: از حرکت ماهی در آب گرفته تا ویژگی‌های یک گل و نحوه‌ی اتصال ساقه به برگ و جزئیات بدن پرندگان و فرم بدن آنها در شرایط مختلف می‌توان در این زمینه استفاده کرد. طبیعت، والاترین معلم ماست و می‌توانیم از آن برای بهتر زندگی کردن استفاده کنیم.

سپس فیلمی کوتاه ساخته عباس کیارستمی برای حاضران به نمایش درآمد.

پیروز حناچی – معاون وزیر راه و شهرسازی – دیگر سخنران این مراسم بود. او با بیان خاطره‌ای از زنده‌یاد هادی میرمیران، گفت: او تنها هنرمندی است که در این زمینه نشان درجه یک کشوری دارد. او در سال‌های 80 تا 84 توسط رئیس‌جمهور وقت مورد تقدیر قرار گرفت. پس از عارضه‌ای که برایش پیش آمد نگاه حرفه‌ای به معماری به فرع قضیه تبدیل شد و او به دنبال این بود که یادگاری از خود به جای بگذارد. تپه‌های عباس‌آباد که اکنون پارک آب و آتش و پل طبیعت در این مجموعه قرار دارد، همین یادگاری ارزشمند است.

در ادامه این مراسم، دکتر داراب دیبا – عضو هیأت داوران جایزه میرمیران – بیانیه هیأت داوران را قرائت کرد. دکتر علی‌اکبر صارمی، مهندس سیدعلیرضا قهاری، دکتر شهاب کاتوزیان، دکتر محمود گلابچی و مهندس حمید میرمیران اعضای هیأت داوران و مهندس امیرپویا اصغری دبیر این هیأت بودند.

در پایان مراسم نیز نفرات منتخب و برگزیدگان اول تا سوم، جایزه‌های خود را از دست عباس کیارستمی و هیأت داوران گرفتند.

علی طباطبایی، مارال هاشمیان، دلارام کوهستانی و صبا مهدوی برای یک طرح مشترک به عنوان نفر اول معرفی شدند.

جایزه نفر دوم به طرح مشترک مرجان فرضیان و لیلیان میناسیان اهدا شد.

علی دبیریان و امیرنصر فولادخواه نیز جایزه سوم را برنده شدند.

محبوبه خرم‌آبادی، طیبه فدائیان، ساره خلیفه (طرح مشترک)، معین، مهدی و نسرین مرادی (طرح مشترک)، محمدهادی گلستانه و ریحانه رشیدفرخی (طرح مشترک)، سروناز ثمرکند، حبیب حواسی‌زاده، مهسا شیرعلی، محمدرفائی رحمت‌طلب، میترا قاسمی، محسن نورپور، جلال قربان‌پور و علیرضا زیبایی‌نژاد (طرح مشترک)، وحید قادری، مهسا الهی وفا، فاطمه سادات لطیفیان و فریبا فیروز بیگدلی (طرح مشترک) و احسان طالبیان و پریسا هوده‌شاهی (طرح مشترک) نیز منتخبان نهمین دوره جایزه معماری میرمیران بودند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید