رونمایی از کتاب «سلامت در جمهوری اسلامی ایران»

طی مراسمی در سمینار چالش‌های آموزش پزشکی ایران، از کتاب سلامت در جمهوری اسلامی ایران با حضور دکترباقر لاریجانی، دکتر علیرضا مرندی، فریدون عزیزی معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی و دکتر حمیدرضا جمشیدی، نویسندگان این کتاب رونمایی شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ دکتر علیرضا مرندی در سخنانی در این مراسم گفت: ما به عنوان اساتید این وظیفه را برعهده داریم تا اعتقاد اسلامی را در خود و دانشجویان تقویت کنیم. ما در گروه پزشکی مسئول سلامت مردم از پیشگیری تا درمان هستیم.

وی با بیان اینکه 50 تا 75 درصد سلامت به عوامل اجتماعی برمی‌گردد، تاکید کرد: باید این عوامل را شناسایی کنیم. باید بررسی کنیم که چقدر به پیشگیری می‌پردازیم و تلاش می‌کنیم که مردم بیمار نشوند. در طول 3.5 دهه گذشته تحول عظیمی در شاخص‌های سلامت ایجاد شده است و رهبر معظم انقلاب اسلامی از ما خواستند تا در 50 سال آینده حرف اول را در این زمینه در دنیا بزنیم که این امر نیازمند زمینه‌هایی است که باید فراهم شود.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران در ادامه به اهمیت سلامت محرومین جامعه تاکید کرد و گفت: باید به سلامت محرومین جامعه که نمی‌دانند که چه حقی دارند، رسیدگی کنیم. پاسخگویی اجتماعی در زمینه سلامت جدی است و دانشگاه‌ها مسوولان این پاسخگویی هستند که آموزشی می‌دهند و چه نتیجه‌ای می‌گیرند.

مرندی با بیان اینکه زمینه لازم برای ادغام آموزش پزشکی و خدمات درمانی فراهم بود، اظهار کرد: اما این ادغام به نتیجه نرسید. همه کارهای ما در پزشکی لائیک است در حالی که آموزش و پژوهش ما باید اعتقادی باشد که باید منجر به ایجاد یک سبک زندگی درست شود.

 وی با تاکید بر اینکه پزشکان حمایتگران بسیار خوبی هستند، افزود: پزشکان در ذهن مردم مقدس هستند. ما باید کشور، مسئولین و جامعه را در ایجاد یک زندگی سالم کمک کنیم.در حال حاضر گفته می‌شود 120 هزار دانشجوی علوم پزشکی در ایران وجود دارد. در گذشته تنها چند حکیم در این زمینه فعالیت می‌کردند. اگر این 120 هزار دانشجو همه حکیم بودند چه تاثیر شگرفی در جامعه داشت.

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت، مروری بر چالش‌های آموزش پزشکی کشور ارائه کرد.

افت کیفیت آموزش و عدم ارتباط موثر بین رشته‌ها، از چالش های آموزش پزشکی

دکتر نادر ممتازمنش مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزشی علوم زیستی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت، در سمینار چالش‌های آموزش پزشکی ایران، با تاکید بر اینکه آموزش پزشکی در سه دهه اخیر در کشور شاهد موفقیت‌های گسترده‌ای بود، افزود: تربیت هزاران نیروی متخصص در سطوح مختلف علوم پزشکی نقش اساسی در ارتقای سلامت جامعه ایفا کرده است اما با انتقادات جدی و گسترده‌ای از طرف متخصصین مواجه بوده است.

وی در مورد چالش‌های اصلی آموزش پزشکی گفت: علی‌رغم اینکه کشور پیشتاز در ادغام نظام سلامت و آموزش است، همسویی این دو به طورکامل صورت نگرفته است و همین امر باعث می‌شود هدف روشنی از تربیت پزشک عمومی نداشته باشیم.

ممتازمنش ادامه داد: ضعف در ارائه خدمات سرپایی در بیمارستان‌های آموزشی، کاهش انگیزه، افت کیفیت آموزش و فرار مغزها، عدم ارتباط موثر بین رشته‌های مختلف از جمله دیگر این چالش‌ها است.

وی در مورد راهکارها اظهار کرد: تحول در نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی، ارتقای جایگاه شغلی پزشکان و نیروهای انسانی آموزش دیده، اجرای طرح پزشک خانواده و غیره از جمله راهکارهای برطرف کردن چالش‌های ذکر شده است.

دکتر ممتازمنش در ادامه به ارائه تبیین چالش‌های دیگری پرداخت و گفت: این چالش ها در سطح ملی در حوزه آموزش علوم پزشکی باعث برهم خوردن نسبت نیروهای متخصص در مقابل نیروهای عمومی و تمرکز بیش از اندازه محتوای آموزشی در درمان بیماری‌ها شده تا پیشگیری از آنها، توجه ناکافی، آموزش مهارت‌های ارتباطی بین ارائه‌کننده خدمات سلامت بیماران و همکاران، سرانه ناکافی آموزش، توسعه کمی و بی‌رویه دانشگاه‌ها بدون در نظر گرفتن شرایط ملی، منطقه‌ای و توجیه اقتصادی، نارسایی ساختار سازمانی، رسمیت‌گرایی و بروکراسی دست و پا گیر که باعث افت خلاقیت و نوآوری می‌شود، کمبود محتوای مناسب و منابع علمی ملی، توجه ناکافی به جایگاه اخلاق حرفه‌ای و سلامت معنوی در برنامه‌های آموزشی، نارسایی نظام پذیرش دانشجو و دستیار تخصصی، ارزشیابی ناکارآمد و نامتناسب فراگیران و اعضای هیات علمی از جمله دیگر چالش‌های آموزش پزشکی ایران است.

به گزارش ایسنا، دکتر باقر لاریجانی نیز در سخنانی در سمینار چالش‌های آموزش پزشکی ایران با تاکید بر اینکه بحث آموزش یکی از بحث‌های مهم در توسعه هر کشور است، گفت: باید فردی را تربیت کنیم که کارآفرین باشد. تحصیلات تکمیلی امر بسیار مهمی در توسعه‌یافتگی یک کشور است. سرمایه‌گذاری کشورهای توسعه‌یافته روی بخش تحصیلات تکمیلی است و این امر نشان‌دهنده موفقیت آنها در توسعه پایدار است.

وی با بیان اینکه باید خودمان را برای توسعه پایدار آموزش پزشکی آماده کنیم، اظهار کرد: در برخی از قسمت‌هایی که سرمایه‌گذاری کرده‌ایم چالش ایجاد شده است برای مثال کشور ایران در تربیت پرستار از کشورهای منطقه عقب‌تر است. اما باید گفت تعداد دانشجویان علوم پزشکی مخصوصا دانشجویان تحصیلات تکمیلی افزایش چشمگیری پیدا کرده است. اما اگر بستر ارائه خدمات به این تعداد دانشجو تعیین نشود نمی‌توان گفت تعداد تحصیلکرده گویای میزان توسعه است.

رئیس گروه آموزش پزشکی فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به سیاست‌های کلی نظام سلامت که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام شد، گفت: چهار مورد از این سیاست‌ها مستقیماً به آموزش پزشکی مرتبط است و سه مورد از این سیاست‌ها ناظر بر مقوله آموزش است. در کشور ما سندهای ارزشمندی وجود دارد که می‌توانند سیاست‌های آینده را تبیین کنند. نقشه جامع علمی کشور و نقشه تحول نظام سلامت از جمله این سندها هستند که افق استراتژی آینده ما را در ارائه خدمات نشان می‌دهند.

لاریجانی افزود: یکی از چالش‌های اساسی آموزش پزشکی در دهه آینده تربیت نیروی انسانی آشنا با ارائه خدمات اثربخش است. تغیری در برنامه فرهنگ و مدیریت آموزش برای ورود هرچه سریعتر دانشجو به عرصه‌های پزشکی، تاکید ناکافی بر مهارت‌ها، توجه ناکافی به دانشجو پروری و رابطه استاد و دانشجو، ناکافی بودن هماهنگی و همسویی نظام آموزش پزشکی با نظام ارائه خدمات، توجه ناکافی به جایگاه اخلاق حرفه‌ای و سلامت معنوی در برنامه‌های آموزشی، نارسایی نظام پذیرش فراگیران، ارزش‌یابی‌های ناکارآمد و نامتناسب بودن محتوای آموزشی و غیره نیز از جمله چالش‌های آموزش پزشکی است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید