جزئیات سطح بندی دانشگاه‌های غیرانتفاعی

http://www.callforpapers.irچندی پیش از سوی معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شد که موسسات غیردولتی تا پایان اسفند به پنج سطح تقسیم‌بندی می‌شوند که سطح اول مربوط به موسسات غیردولتی است که به دانشگاه تبدیل شده‌اند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ علی آهون منش رئیس اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی در گفت وگو با ایسنا،در این باره و معیارهای مدنظر برای سطح بندی موسسات غیر دولتی گفت: وزارت علوم پرسش نامه ای به همه موسسات غیرانتفاعی سراسر کشور که شامل 358 موسسه هستند، ارسال کرد که در آن از موسسات خواسته بود اطلاعاتی درمورد تعداد دانشجو و تعداد استاد برای بررسی نسبت استاد به دانشجو، وضعیت زمین موسسه که ملکی است یا اجاره ای،وضعیت و کیفیت آزمایشگاه ها،تعداد، بیمه و حقوق کارمندها،میزان قبولی کارشناسی ارشد، تعداد و میانگین معدل های فارغ التحصیلان و از همه مهم تر اینکه آیا اعضای هیات موسس در موسسه حضور دارند یا خیر ارائه دهند.

وی با بیان اینکه موارد ذکر شده،معیارهای مدنظر وزارت علوم برای سطح بندی موسسات است، افزود:بر اساس این معیارها موسسات به پنج سطح تقسیم می شوند و به موسساتی که فعالیت غیر قابل قبول دارند اخطار داده می شود تا در طول شش ماه الی یک سال فعالیت خود را اصلاح کنند و در صورت عدم اصلاح اجازه پذیرش دانشجو به آن ها داده نخواهد شد.

وی به این پرسش که آیا موسساتی که در سطح اول قرار می گیرند به دانشگاه تبدیل می شوند، پاسخ داد: تبدیل موسسه به دانشگاه معیارهای خاصی دارد. برای مثال موسسه باید حتما 40هزار متر تاسیسات داشته باشد، باید 10 سال از تاسیس موسسه گذشته باشد،معیارها استاد به دانشجو در آن رعایت شده باشد و… بنابراین اگر موسسه ای تازه تاسیس شده باشد و همه استانداردهای لازم را دارا باشد اما 10 سال از تاسیس آن نگذشته باشد تبدیل به دانشگاه نمی شود.اما می توان گفت احتمال دانشگاه شدن موسساتی که در سطح اول قرار می گیرند به مراتب بیشتر است.

موسساتی که در سطح های پایین قرار می گیرند،باید شهریه کم تری اخذ کنند

رئیس اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی در ادامه درمورد موسساتی که در سطح های پایین تر قرار می گیرند، توضیح داد: موسساتی که در سطح های دوم،سوم و… قرار می گیرند شهریه ای که اجازه دارند اخذ کنند کمتر است.البته دفتر گسترش وزارت علوم بخش نامه ای برای سال 95_94 ارائه کرده که طبق آن، شهریه باید توسط هیات امنای هر موسسه تعیین شود.اتحادیه نگران این بود که ممکن است در این مورد نوعی رقابت ناسالم و هرج مرج در تعیین شهریه ایجاد شود و شهریه بیش از حد تعیین شود و این اجحافی در حق دانشجویان است.

آهون منش افزود:بنابراین اتحادیه پیشنهاد کرد وزارت علوم یک سقف و یک کف را برای شهریه تعیین کند تا هیات امنا شهریه را بر اساس رنج تعیین شده اعلام کند .این پیشنهاد احتمالا پذیرفته شده و در حال بررسی است.

وی در پایان به این سوال که آیا این سطح بندی هر سال مورد بررسی قرار می گیرد، پاسخ داد:اگر بخواهیم عدالت آموزشی را رعایت کنیم قاعدتا این سطح بندی باید هر ساله انجام گیرد اما وزارت علوم در بخش نظارت کارشناس و بودجه به حد کافی ندارد بنابراین این فرآیند را به استان واگذار کرده است. برای مثال در اصفهان، دانشگاه اصفهان دانشگاه مادر است و نظارت موسسات بر عهده این دانشگاه است، اما دانشگاه های مادر هم از کمبود بودجه و نیرو در این زمینه گلایه دارند، بنابراین به دلیل کمبود نیرو احتمال دارد این بررسی هر چهار الی پنج سال صورت گیرد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید