روز دهم اسفندماه تحت عنوان آینده‌پژوهی در تقویم درج می‌شود

تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و فرهنگستان علوم با هدف افزایش همکاری میان دو نهاد و توسعه همکاری‌های پژوهشی با محوریت آینده پژوهی امضا شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ امروز به مناسبت روز جهانی آینده و با حضور دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان، دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم و اعضا و استادان این فرهنگستان، یک تفاهم‌نامه همکاری با هدف افزایش همکاری‌های این دو نهاد و توسعه همکاری‌های پژوهشی با محوریت آینده پژوهشی به امضا رسید.

بر اساس این گزارش، هدف از امضای این تفاهم‌نامه ایجاد و توسعه زمینه‌های همکاری و هم‌افزایی میان فعالیت‌های معاونت علمی و فرهنگستان علوم با تمرکز بر وجوه و ابعاد ملی و فراملی علم و فناوری و چگونگی اثرگذاری آن بر توسعه پایدار کشور عنوان شده است.

تعریف و اجرای طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی در زمینه توسعه کلان علم، فناوری و نوآوری، دیده‌بانی، رصد و آینده‌پژوهی در زمینه توسعه آموزش عالی، پژوهش، فناوری و نوآوری در ایران، تعریف و اجرای طرح‌های مطالعاتی و پیمایشی در زمینه جامعه‌شناسی علم و فناوری، اقتصاد علم و فناوری، اخلاق حرفه‌ای، اخلاق علم و فناوری، تاریخ علم و فناوری، ترویج علم و فناوری، توسعه حوزه‌های میان رشته‌ای علوم و سیاستگذاری علم و فناوری در سطح ملی، همکاری در تدوین اسناد ملی و فرادستی در زمینه‌های توسعه آموزش عالی، پژوهش و فناوری برخی از محورهای مورد توافق دو طرف در این تفاهم‌نامه هستند.

بر اساس این تفاهم‌نامه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن تأمین منابع مالیِ مورد نیاز برای اجرای مفاد تفاهم‌نامه و همکاری در تعریف طرح‌ها و برنامه‌های مشترک، ارزیابی اجرای صحیح مفاد تفاهم‌نامه را بر عهده خواهد داشت.

همچنین به منظور تحقق اهداف تفاهم‌نامه «کارگروه راهبری تفاهم‌نامه» با عضویت چهار تن از مسؤولان ارشد طرفین (دو تن از معاونت علمی و دو تن از فرهنگستان علوم) تشکیل می‌شود و وظیفه تدوین برنامه‌های مشترک، تدوین قراردادهای متناظر، راهبری طرح‌ها و نظارت بر اجرای تفاهم‌نامه را بر عهده خواهند داشت.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در بخشی از مراسم امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به ضرورت تببین جایگاه پژوهش‌های کاربردی افزود: مهم‌ترین مساله در حوزه پژوهش، فرهنگی است و برداشت جامعه از مفاهیمی چون علم، پژوهش و فناوری مساله اصلی جامعه است.

وی افزود: این مشکل در حوزه مدیریتی کشور نیز معضلاتی ایجاد کرده و بسته به قطر شیر نفتی که در اختیار مدیر دولتی است، قدرت و برش وی نیز کم و زیاد می‌شود و مراجعه کننده‌ها با ظرف‌های کوچک و بزرگ، برای دریافت سهم نفتی خود به وی مراجعه می‌کنند.

ستاری توجه به دانش و فناوری را لازمه اصلی آینده پژوهی دانست و عنوان کرد: گذشته و آینده مفاهیمی انتزاعی هستند که در زمان حال با آن‌ها روبه رو نیستیم، اما ضروری است برای ادامه مسیر توسعه به آینده و تبیین جایگاه علم و فناوری توجه کنیم.

وی افزود: البته این موضوع را باید در نظر داشت که تمامی پژوهشگاه‌ها با اهداف مقدسی تشکیل شده‌اند، اما باید ببینیم این پژوهشگاه‌ها در حالی که تعدادی از آن‌ها در مرز صد سالگی قرار دارند، چه مشکلاتی از کشور را برطرف کرده‌اند.

دکتر رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم نیز با ابراز خرسندی از انعقاد تفاهم‌نامه میان معاونت علمی و فناوری و فرهنگستان علوم در راستای توسعه آینده‌پژوهی کشور عنوان کرد: کمتر آینده بین هستیم و به آینده توجه داشته‌ایم، در حالی که آینده‌نگری مستلزم صرف بخشی از آرامش، برای ترسیم آینده‌ای بهتر است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به آینده پژوهی علمی و فناوری، گفت: آینده نگری علمی است که نیازمند آن هستیم تا با کنترل، جلوگیری و هدایت برگرفته از آن بتوانیم بایدها و نبایدهای آینده را تبیین کنیم.

رئیس فرهنگستان علوم از تقدیر از برگزیدگان حوزه آینده پژوهی در سال آینده خبر داد و گفت: همچون روز مهندس و پرستار و … روز دهم اسفندماه تحت عنوان آینده پژوهی در تقویم درج خواهد شد و دبیرخانه‌ای در فرهنگستان برای نکوداشت این روز تاسیس خواهد شد.

براساس این گزارش، در این مراسم دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم، دکتر علی وطنی، معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سعید سهراب پور، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان و نمایندگان حوزه‌های علمی، دانشگاهی، نمایندگان بخش خصوصی، اندیشمندان، متخصصان و جمعی از فعالان حوزه آینده پژوهشی حضور داشتند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید