ارائه 172 مقاله در همایش ملی «کانی و بلور‌شناسی ایران»

http://www.callforpapers.irرئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: اگر دانشگاه‌ها بتوانند نیروهایی کارآفرین تربیت کنند، بسیاری از مشکلات جامعه رفع خواهد شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ دکتر مجید ارشاد در بیست‌ و دومین همایش ملی کانی‌شناسی ایران در شیراز اظهار کرد: پیشرفت علمی تنها زمانی میسر می‌شود که امکان حضور جوانان در عرصه‌های مختلف علمی فراهم شود.

وی با اشاره به جایگاه کشورهای غربی در علم افزود: در گذشته کشورهای اسلامی در جایگاه برتر بودند، اما امروز این جایگاه جابه‌جا شده که باید تلاش کرد تا دوباره جایگاه رفیع علمی گذشته کسب شود.

رئیس دانشگاه شیراز، اشتغال را از نیارهای اصلی کشور دانست و گفت: این مهم سبب کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی شده که بر این اساس باید برای کاهش نرخ بیکاری به سراغ رشته‌هایی رفت که اشتغالزا باشند.

ارشاد با اشاره به ظرفیت رشته گوهرسنگ در اشتغال‌زایی بیان کرد: یکی از رسالت‌های دانشگاه، تربیت نیروی متخصص و تولید علم است به گونه‌ای که سبب اشتغال در جامعه شود و تقویت و حمایت این رشته می‌تواند دانشگاه را در رساندن به رسالتش یاری کند.

وی گفت: تقویت و حمایت از شرکتهای دانش بنیان در دستور کار دانشگاه شیراز قرار دارد، چرا که مهمترین مکان برای کارآموزی دانشجویان است.

رئیس دانشگاه شیراز بیان کرد: همه کشورهای دنیا تلاش می‌کنند تا به قله‌های علم و فناوری دست یابند و به دلیل اهمیت علم، کشورهای جهان اسلام نیز سعی بر همین امر دارند، ولی جایگاه کنونی آنها نسبت به کشورهای غربی پایین‌تر است.

 

ارشاد افزود: دانشمندان ما اثبات کرده‌اند که هر گاه حاکمان به آنها اعتماد می‌کنند، مانند عرصه هسته‌ای، نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند.

وی گفت: باید نشست‌هایی چون این همایش بیشتر برگزار شود تا دانشگاه‌ها بتوانند هم در توسعه متوازن، پایدار و مبتنی بر دانایی و هم در جهت اقتصاد مقاومتی نقش بیشتری ایفا کنند.

دبیر علمی این همایش نیز گفت: این همایش با تکیه بر مباحث اقتصاد مقاومتی، توسعه پایدار و کارآفرینی برنامه‌ریزی شده است.

بیژن اعتمادی خاطرنشان کرد: بیش از 200 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده بود که پس از داوری 172 مقاله پذیرفته شد که در این همایش 90 مقاله به صورت سخنرانی و مابقی به شیوه پوستر ارائه خواهد شد.

وی به رشد کمی مقالات نسبت به سال‌های گذشته اشاره و اضافه کرد: امسال حضور دانشجویان چشمگیرتر بود، به گونه‌ای که سه چهارم مقالات توسط دانشجویان ارائه شده است.

اعتمادی معتقد است که این همایش‌ها علاوه بر تسهیل ارتباط و تبادل علمی میان متخصصان رشته‌های مختلف سبب دانش‌بنیان‌محور شدن صنعت بلورشناسی و گوهرسنگ می‌شود.

دبیر علمی بیست و دومین همایش ملی کانی‌شناسی و بلورشناسی شیراز خاطرنشان کرد: فارس ظرفیت تبدیل شدن به قطب صنعت گوهرسنگ را دارد، چرا که زیربناها و مواد اولیه این صنعت در این استان فراهم است و با سرمایه اندک بازده و ارزآوری زیاد دارد که باید مورد توجه و حمایت مسؤولان قرار گیرد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید