زمانی که برای گسترش کتاب‎های الکترونیکی لازم است

http://www.callforpapers.irیک فعال فرهنگی گفت: با توجه به شرایط فعلی کتاب‌خوانی در کشور و پایین بودن تیراژ کتاب تخمین زده می‌شود 10 تا 15 سال زمان برای گسترش کتاب‎های الکترونیکی لازم باشد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ سیدمجتبی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: فرهنگ کتاب‌خوانی در ایران هنوز قوی نشده است و کتاب‌خوانی و ترویج آن هنوز به شیوه‎های منسوخ گذشته ادامه دارد، لذا فرهنگ کتاب‌خوانی مجازی نیز به‌ خوبی در کشور جا نیفتاده است.

او افزود: چاپ کتاب‎های الکترونیکی معمولاً بین اعضای هیئت‌علمی رواج دارد و استادانی که به چاپ کتاب تمایل ندارند معمولاً به این‌گونه کتاب‏‎ها روی می‎آورند، ولی هنوز کتاب‎های الکترونیکی در کشور رواج نیافته است و در صورت رعایت قوانین و اصول، آینده خوبی برای این کتاب‌‏ها پیش‎بینی می‌شود.

این فعال عرصه کتاب خاطرنشان کرد: استفاده از کتاب‎های الکترونیکی سبب صرفه‎جویی در کاغذ و حجم کتاب‎ها می‌شود. مثلاً می‎توان همواره 120 جلد کتاب را همراه خود داشت این در حالی است که در حالت عادی برای این حجم کتاب به کتابخانه‎ای بزرگ نیاز است.

حسینی درباره این‌که معمولاً نویسندگان برای بالا بردن رزومه کاری خود به چاپ کتاب‎های الکترونیکی با شمار کم روی می‌آورند، گفت: دلیل این موضوع شکل‌گرایی در جامعه به جای محتواگرایی است و معمولاً برای ترویج این نوع کتاب‏‌ها به ‌جای توجه به محتوای کتاب برای ارتقای اعضای هیئت‌علمی امتیاز بیش‌تری به کتاب‎های الکترونیکی داده می‌شود.

او ادامه داد: به همین جهت اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‎ها تمایل بیش‌تری به چاپ کتاب‎های الکترونیکی دارند و از سوی دیگر نبود توجه به محتوا و شکل کتاب مشکلاتی را به وجود آورده و لازم است ممیزی دقیق‌تری برای ارتقای محتوا و ارزیابی محتوایی انجام شود.

او تصریح کرد: معمولاً اکثر اعضای هیئت‌علمی که به فکر ارتقای امتیاز خود و صرف هزینه کم برای چاپ کتاب هستند به چاپ کتاب‎های الکترونیک روی می‌آورند و معتقدیم با توجه به محتوای کتاب‎ها مشکلات این زمینه حل می‌شود.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید