گام بلند محققان در مهار چاقی با کشف ژن‌های پرخوری در دو خانواده ایرانی

http://www.callforpapers.irستاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر این‌که برخلاف تصور رایج مبنی بر مقصر بودن چاقها در پرخوری، وجود برخی ژن‌ها در این افراد باعث می‌شود که اراده پرهیز از خوردن از آن‌ها و امکان پیشگیری از چاقی گرفته شود، از شناسایی دو ژن‌ مرتبط با پرخوری‌ در دو خانواده ایرانی خبر داد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ دکتر ملک زاده که در اندیشگان سیاست گذاری در علوم و پژوهش‌های بنیادی در پژوهشگاه دانش های بنیادی سخن می‌گفت اظهار کرد: حداقل 75 درصد ایرانیان در معرض چاقی و سندروم متابولیک هستند که علت اصلی آن پرخوری و کم تحرکی است. از سوی دیگر 35 درصد کسانی که در ایران سکته می‌کنند سندروم متابولیک دارند. پزشکان معمولا در مواجهه با افراد چاق، آن‌ها را به خوردن کمتر تشویق و به واسطه پرخوری سرزنش می‌کنند در حالی که طبق بررسی‌های جدید، پرخوری عمدتا منشأ ژنتیکی دارد و این امید وجود دارد که با شناسایی و مهار این ژن‌ها بتوان با پدیده چاقی که منشأ بسیاری از بیماری ها و موارد مرگ و میر است، مبارزه کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران که با همکاری گروهی از محققان در ایران و آمریکا با بررسی دو خانواده ایرانی موفق به کشف ژن‌های مرتبط با چاقی شده است، تصریح کرد: در یکی از این خانواده‌ها که ساکن فارس هستند، حدود نیمی از افراد در سنین زیر 50 سال در اثر ابتلا به سندروم متابولیک سکته کرده و فوت می‌کنند. با آزمایش خون اعضای این خانواده موفق به شناسایی یک ژن عامل پرخوری شدیم که زمینه ساز ابتلا به سندروم متابولیک و سکته است.

ملک‌زاده تصریح کرد:‌ با بررسی یک خانواده دیگر ایرانی با همکاری دانشگاه ییل آمریکا ژن دیگری را برای اولین بار در دنیا شناسایی کردیم که با این عارضه در ارتباط است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این‌که احتمالا 10، 12 ژن دیگر مرتبط با پرخوری نیز وجود دارد اظهار کرد: امیدواریم با شناسایی ژن‌های بیشتر در نهایت بتوانیم دارویی بسازیم که با مهار این ژن‌ها از ولع پرخوری و بروز چاقی جلوگیری کند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید