كاهش هزينه برق با كاربرد مولدهاي خورشيدي در ساختمانها

 

نخستين همايش ملي بومي‌سازي فناوري‌هاي نوين انرژي، 31 خرداد تا دوم تير ماه در مشهد مقدس برگزار مي‌شود.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دكتر رجبي، دبير همايش ملي بومي‌سازي فناوري‌هاي نوين انرژي با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران خاطرنشان كرد: اين همايش كه همزمان با نمايشگاه‌هاي انرژي، صنعت برق، آب و فاضلاب و نفت و گاز و پتروشيمي برگزار مي‌شود، همايشي كاملا ملي و حتي بين‌المللي است كه در نمايشگاه جانبي آن بالغ بر 250 شركت از 11 استان كشور و 11 كشور خارجي حضور خواهند داشت.

وي با اشاره به تشكيل دبيرخانه دائمي همايش در مشهد، پتانسيل‌هاي منطقه شرق كشور از جمله آفتاب‌خيزي بالا، متوسط دماي كمتر نسبت به نيمه جنوبي كشور، وجود تونل‌هاي باد متعدد با متوسط انرژي بالا و ظرفيت‌هاي پژوهشي و توليدي بالا در زمينه انرژي هاي تجديدپذير در اين منطقه را از دلايل اين امر عنوان و خاطرنشان كرد: تعداد روزهاي آفتابي در مشهد 300 روز و در لندن 60 روز است؛ يعني ظرفيت توليد و استفاده از انرژي خورشيدي در مشهد پنج برابر بيشتر است. از طرف ديگر، تلفات انرژي خورشيدي در نيمه شمالي كشور نسبت به نيمه جنوبي كه دماي بالاتري دارد، كمتر است. در شرق كشور كه قطب انرژي بادي كشور است هشت تونل باد با ظرفيت توليد 20 هزارمگاوات برق شناسايي شده است.

رجبي با اشاره به سياست وزارت نيرو مبني بر حمايت از توسعه فناوري‌هاي توليد انرژي تجديد‌پذير گفت: از جمله سياست‌ها و برنامه‌هاي وزارت نيرو، حمايت از احداث نيروگاه‌هاي بزرگ است ولي برنامه ما توسعه مشاركت‌هاي مردمي مثلا توصيه به استفاده از مولدهاي خورشيدي در ساختمان‌هاست كه در صورت توليد انبوه اين مولدها قطعا از لحاظ هزينه خصوصا در مشتركان پرمصرف كاملا به صرفه خواهد بود.

وي در پايان هدف از برگزاري همايش بومي‌سازي فناوري‌هاي نوين انرژي را توسعه توليد داخلي فناوري‌هاي انرژي، تنوع سبدانرژي و به تبع آن ارتقاي امنيت انرژي كشور عنوان و از همكاري گسترده استانداري خراسان و سازمان‌ها و مراكز علمي پژوهشي سراسر كشور در برگزاري اين گردهمايي بزرگ ملي خبر داد.

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید