همه‌پرسی مجله ساینس برای انتخاب برترین دستاورد علمی سال

http://www.callforpapers.irمجله ساینس یکی از معتبرترین مجلات علمی است که نتایج آزمایشات و پژوهش‌ها را منتشر می‌کند و اکنون ناشران آن از خوانندگان خواسته‌اند که به آنها در انتخاب برترین دستاورد سال 2014 کمک کنند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ 19 پیشرفت علمی از سوی این مجله کاندید شده‌اند که شامل دستاوردهایی در ستاره‌شناسی، محیط زیست، پزشکی، زیست‌شناسی، کشاورزی و سایر حوزه‌های علوم هستند.

فرود کاوشگر فیلائه بر روی سطح دنباله‌دار 67P/Churyumov-Gerasimenko یکی از دستاوردهای بزرگ علمی سال است که توسط ناشران مجله ساینس انتخاب شده است. اگرچه این فرودگر تنها برای 50 ساعت پس از جدا شدن از فضاپیمای مادر روزتا کار کرد، اما توانست اولین دور از آزمایشاتش را پیش از پایان یافتن باتری‌ها تکمیل کند.

 

ماهواره‌های کوچک و ارزان CubeSat یکی دیگر از پیشرفت‌های فضایی است که در این همه‌پرسی گنجانده شده است.

ناشران مجله ساینس در یک صفحه اینترنتی برای اعلام این مسابقه اظهار کردند: ماهواره‌های کوچک ارزان از دستیابی فزاینده به فضا و پیشرفت حسگرها و دستگاههای الکترونیکی ارزان و قوی بهره برده و علم واقعی را انجام می‌دهند. تا آن زمان، علم فضا ممکن است از طریق مجموعه‌ای از ماهواره‌های کوچک و ارزان بجای یک ماموریت پیچیده و پرهزینه انجام شود.

زیست‌شناسان از چند دهه قبل می‌دانستند که همه پرندگان از دایناسورها نشات گرفته‌اند اما کشفی جدید در سال 2014 نشان داد که تعداد بیشتری از دایناسورها نسبت به تصورات پیشین از پر برخوردار بوده‌اند. این دستاورد به دیرینه‌شناسان گنجینه بزرگی از اطلاعات در مورد گونه‌های منقرض شده حیوانات ارائه کرده است.

اسپینوزاروس گونه‌ای دایناسور است که بیشتر برای لبه‌های بادبانی شکل روی پشتش شناخته شده و دانشمندان دریافتند که از تصورات قبلی بزرگتر و شناگران قابلی بوده‌اند. این دایناسورهای غول‌پیکر احتمالا ماهیخوار بوده‌اند.

زیست‌شناسان دریافتند که انسان قادر است تا یک تریلیون بوی متفاوت را حس کند. پیش از این تصور می شد که بینی انسان تنها قادر به شناسایی 10 هزار بو است و کشف جدید، آن را به یکی از کاندیداهای این رقابت تبدیل کرد.

از دیگر کاندیدهای این رقابت که جایگاه دوم احتمالی را در نتایج اولیه بدست آورده، کشفی بود که بر اساس آن، خون موشهای جوان می‌توانست مغز و عضلات موشهای پیر را احیا کند. این دستاورد می‌تواند برای سلامت انسان بسیار نویدبخش باشد.

همچنین در سال 2014 سلولهای بنیادی پرورش داده شد که می‌توانند دیابت را با ترشح انسولین درمان کنند. این سلولها در حال حاضر در بدن انسان پذیرفته نمی‌شوند اما گام مهمی در جستجو برای درمان حسوب می‌شود و در نتایج اولیه، جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

مکث جهانی در گرم شدن کره زمین که توسط محققان مورد بررسی قرار گرفت، یکی دیگر از کاندیدهای برترین‌های علم سال بوده است.

از خوانندگان خواسته شده تا برای بزرگترین دستاورد علمی 2014 رای بدهند. بازدیدکنندگان از سایت همچنین می‌توانند انتخاب خود را برای کاندیداتوری ثبت کنند و محبوب‌ترین نامزدها در فهرست نهایی جای خواهند گرفت.

آراء و کاندیدها باید تا روز اول دسامبر ارسال شده باشد و پس از آن دور نهایی رای‌گیری انجام خواهد شد. در روز 18 دسامبر (27 آذر) مجله ساینس برندگان را در شماره دستاورد سال خود منتشر خواهد کرد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید