پایان اپیدمی ایدز رؤیا نیست

http://www.callforpapers.irمدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: با وجود کاهش نسبی آمار ایدز در جهان میزان موارد جدید ابتلا به HIV در مدیترانه شرقی و آفریقای شمالی نسبت به سال 2001 با رشد 50 درصدی رو به رو بوده است.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ،«مسعود زندیه» روز سه‌شنبه 11 آذرماه با تشریح برنامه‌های پیشگیری در حوزه‌ی ایدز در نیمه‌ی نخست سال اظهار کرد: «درمان HIV همه‌گیری را کنترل می‌کند، پیشگیری کنید، درمان کنید و زندگی کنید» شعار هفته‌ی ایدز است و هفته‌ی ایدز امسال با افتتاح آزمایشگاه تشخیص منطقه‌ای ایدز در اصفهان همراه بود و از این طریق مردم استان اصفهان نیز از این پس می‌تواند از خدمات مشابه آزمایشگاه تخصصی در 10 نقطه دیگر کشور بهره‌مند شوند.

وی در خصوص خدمات تخصصی این آزمایشگاه افزود: آزمایشگاه تخصصی – تشخیصی منطقه‌ای ایدز علاوه‌بر تشخیص HIV توان تشخیص زودرس نوزادان متولد شده از مادران بیمار، توان درمان بیماری ایدز را از طریق المان‌ها و ویژگی‌های آزمایشگاهی نیز دارد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: آزمایشگاه تشخیص تخصصی منطقه‌ای ایدز هم زمان با استان اصفهان در استان‌های چهارمحال و بختیاری، لرستان و مرکزی و شهرستان کاشان نیز افتتاح شده و اکنون در حال فعالیت است.

ابتلای روزانه 6000 مورد جدید به ایدز

زندیه پیش‌بینی‌های جهانی برای پایان اپیدمی ایدز را سال 2030 اعلام کرد و ادامه داد: سه هدف درمانی برای ایدز در نظر گرفته شده است به طوری که تا این سال انتظار می‌رود 90 درصد مبتلایان به عفونت شناسایی شوند، بیش از 90 درصد مبتلایان شناخته شده تحت درمان با ثبات و بیش از 90 درصد افراد تحت پوشش درمان طولانی قرار گیرند، تا از این طریق میزان و حجم ویروس HIV به پائین‌ترین میزان خود برسد.

وی درباره‌ی خلاهای پیشگیری و مراقبت از HIV افزود: مشکل دسترسی به گروه‌های پر خطر، عدم استفاده از بهترین روش‌های آموزشی و پیشگیری، پیشگیری از انتقال عفونت از مادر به کودک، پیشگیری از HIV در میان نوجوانان و جوانان و گسترش کیفی برنامه‌های کاهش آسیب از جمله مشکلات پیشگیری و درمان این ویروس محسوب می‌شود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان در خصوص وضعیت مبتلایان جهانی تا پایان سال 2013 خاطرنشان کرد: از مجموع 78 میلیون نفر مبتلا به ایدز تا سال 2013، 35 میلیون در کشورهای مختلف زندگی می‌کنند و از این تعداد 16 میلیون نفر زن و 2.3 میلیون نفر کودک هستند.

زندیه تصریح کرد: بر اساس آخرین تحقیقات برآوردهای آماری نشان می‌دهد که به‌صورت روزانه 6000 مورد جدید به این آمار اضافه می‌شوند که 68 درصد این تعداد مربوط به آفریقای جنوب صحرا هستند و 700 نفر از این تعداد را کودکان شامل می‌شوند همچنین 60 درصد موارد ابتلا مربوط به زنان و دختران این منطقه است که 33 درصد این زنان و دختران در سنی بین 15 تا 24 سال قرار دارند.

تأثیر مستقیم مخدرهای جدید بر افزاش شمار مبتلایان به ایدز

وی درباره‌ی میزان تغییرات ایجاد شده در آمار مبتلایان به ایدز از سال 2001 تاکنون اظهار کرد: با وجود اینکه تغییرات ایجاد شده در آمار مبتلایان به ویروس HIV در همه کشورهای جهان به یک نسبت نبوده است اما آمارهای حاصله در سال 2013 نسبت به سال 2001 با کاهش چشمگیر مبتلایان و مرگ و میر ناشی از ایدز همراه بوده است به طوری که 38 درصد در میزان مبتلایان جدید، 58 درصد در میزان ابتلای کودکان و 35 درصد در میزان مرگ و میر ناشی از ویروس HIV کاهش و میزان دسترسی به درمان ضد ویروسی بیماری نیز به میزان 40 درصد افزایش یافته است.

 

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: با وجود کاهش چشمگیر ابتلا به ویروس ایدز این بیماری عفونی هنوز به عنوان اصلی‌ترین مشکل اجتماعی و اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و جهان سوم شناخته می‌شود و مصرف مواد مخدرهای جدید مانند محرک‌های آمفتامین (ماده مخدر شیشه) نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم در ابتلا به HIV در همه بخش‌های جهان تأثیر گذاشته است.

زندیه با اشاره به میزان ابتلا به ایدز در کشورهای مدیترانه شرقی و آفریقای شمالی ادامه داد: با وجود کاهش نسبی آمار ایدز در جهان میزان موارد جدید ابتلا به HIV نسبت به سال 2001 با رشد 50 درصد رو به رو بوده به طوری که از نظر جمعیتی تعداد افراد مبتلا به این ویروس به 32 هزار نفر رسیده است و مرگ و میر ناشی از این بیماری نیز در همین مدت با رشد دو برابری رو به رو بوده است.

وی افزود: نگران‌کننده‌ترین وضعیت هم‌اکنون مربوط به منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیا میانه و اروپای شرقی است با این وجود منحنی بررسی ایدز در این نواحی به سمت کنترل هر چه بیشتر در حال حرکت است.

شناسایی 6000 مبتلا به HIV پیشرفته

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان درباره وضعیت گسترش و همه‌گیری ایدز در ایران خاطرنشان کرد: هم‌اکنون شواهدی از همه‌گیری منتشره HIV در ایران وجود ندارد. کشور در مرحله همه‌گیری متمرکز در بین مصرف‌کنندگان تزریقی است به طوری که میزان شیوع HIV در بین مصرف‌کنندگان تزریقی 15 درصد محاسبه شده است و اگر چه گسترش برنامه‌های کاهش آسیب، روند رشد این بیماری در این گروه را کاهش داده اما این وضعیت هنوز شکننده است.

زندیه تصریح کرد: در بین زمان دارای رفتارهای پرخطر میزان شیوع ایدز 4.5 درصد محاسبه شده و میزان شیوع بیماری در میان زنان باردار نزدیک به صفر گزارش شده است.

وی با اشاره به آمار مبتلایان به ایدز تا پایان تابستان 93 گفت: تا این تاریخ 28 هزار و 663 نفر مبتلا به ایدز در کشور ثبت شده که از این تعداد 6435 نفر مبتلا به بیماری پیشرفته HIV، 4 هزار و 800 نفر تحت درمان ضد ویروسی، 6016 نفر فوت شده از بیماری بوده‌اند و تخمین زده می‌شود تعداد مبتلایان غیر گزارش شده در کشور نیز 85 هزار نفر باشد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان درباره الگوی جنسیت در موارد ثبت شده HIV ادامه داد: تا پایان سال 93 از کل مبتلایان به HIV سهم مردان مبتلا به ایدز 88.4 درصد و سهم زنان 11.6 درصد بوده است.

رفتارهای پرخطر جنسی بیشترین عامل انتقال ایدز

زندیه با مورد توجه قرار دادن الگوی انتقال بیماری در موارد ثبت شده HIV تا پایان سال 92 به مقایسه بیشترین فراوانی درصد انتقال بیماری در دو سال 65 و 92 پرداخت و اظهار کرد: اگر چه میزان انتقال ایدز از طریق اعتیاد تزریقی از 67.2 در سال 65 به 45.5 در سال 92 کاهش یافته اما درصد ابتلا به HIV از طریق آمیزش و مادر به کودک به ترتیب از 13.9 و 103 در سال 65 به 36.8 و 2.9 در سال 93 افزایش یافته است.

وی ادامه داد: مقایسه سهم راه‌های انتقال HIV در بین موارد ثبت شده بر حسب جنس نشان می‌دهد که 70.8 موارد ابتلا زنان به بیماری مربوط به آمیزش جنسی و 74.8 موارد ابتلا مردان مربوط به خون و فرآورده‌های خونی است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان درباره آمار مبتلایان به ایدز در سطح استان اصفهان خاطرنشان کرد: تا ابتدای نیمه‌ی دوم سال شمار مبتلایان به HIV در اصفهان 615 مورد بوده که 520 تن از آن‌ها مرد و 95 تن نیز زن بوده‌اند که از این تعداد 196 مورد نیز به مرگ بیمار منجر شده است.

زندیه تصریح کرد: بر اساس الگوهای انتقال موارد ثبت شده از HIV در اصفهان تا سال 92، خون و فرآورده‌های خونی با صفر درصد فراوانی کمترین نقش و آمیزش و رفتارهای پرخطر جنسی با 44 درصد بیشترین نقش را در انتقال این ویروس عفونی برعهده داشته‌اند.

10 استراتژی سومین برنامه استراتژیک کنترل ایدز

وی به تدوین سومین برنامه استراتژیک کشوری برای کنترل ایدز اشاره و اظهار کرد: این برنامه طی سال‌های 89 تا 93 با تأئیدیه شورای عالی کشوری کنترل ایدز و با مصوبه مستقیم هیئت دولت به استانداری‌ها ابلاغ شد و معاونت‌های درمان در همه شهرهای کشور مکلف به اجرای این برنامه شدند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان درباره اهداف نهایی سومین برنامه‌ی ملی استراتژیک کنترل ایدز در ایران ادامه داد: تا پایان امسال نسبت مبتلایان به ویروس HIV نسبت به کل جمعیت کشور باید در حد 12 درصد باقی بماند، از شیوع HIV در بین مصرف‌کنندگان تزریقی، زنان در معرض آسیب و کودکان تولد یافته از مادران مبتلا به ایدز پیشگیری شود و درباره‌ی درمان مبتلایان به عفونت پیشرفته راهکار بنیادین اندیشیده شود.

زندیه در خصوص 10 استراتژی تعیین شده در سومین برنامه‌ی استراتژیک کشوری خاطرنشان کرد: آموزش و اطلاع‌رسانی، تأمین سلامت خون، مشاوره و آزمایش داوطلبانه، کاهش آسیب، پیشگیری از انتقال جنسی، مراقبت و درمان بیماری‌های آمیزشی، مشاوره، مراقبت و درمان مبتلایان HIV، حمایت و توانمندسازی، برقراری نظام مراقبت اپیدمیولوژیک و مدیریت داده‌ها و تقویت زیر ساخت‌ها 10 برنامه‌ای است که در سومین برنامه استراتژیک کشوری تدوین شده و قرار است با تشکیل کمیته‌های مختلف کارشناسی و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های صدا و سیما، سازمان انتقال خون، مراکز مشاوره رفتاری، کمیته‌های حمایت اجتماعی زیر نظر سازمان بهزیستی و مراکز مدیریت بیماری‌های به مرحله عملیاتی برسد.

وی از راه‌اندازی کمیته‌های چهارگانه برای آموزش و اطلاع‌رسانی برای عملیاتی شدن طرح‌های پیش بینی شده در برنامه‌ی سوم استراتژی کشوری در مقابله با ایدز خبر داد و گفت: کمیته‌های کاهش آسیب و مراقبت و درمان ایدز با مسئولیت معاونت بهداشتی درمانی، کمیته‌ی پایش و ارزیابی ایدز با مسئولیت دفتر امور اجتماعی استانداری اصفهان و کمیته‌ی حمایت اجتماعی با مسئولیت سازمان بهزیستی استان قرار است از این پس زیر نظر صدا و سیما طرح‌های سومین برنامه‌ی استراتژیک کشوری با محوریت پیشگیری و درمان HIV را به مرحله اجرا درآورند.

کاهش میزان ابتلای نوزادان با مصرف داروهای ضد ویروس ایدز

زندیه خاطرنشان کرد: گروه هدف برنامه‌های کشوری آموزش و اطلاع‌رسانی در حوزه‌ی ایدز عموم مردم، گروه‌های در معرض خطر، گروه‌های پرخطر پرسنل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی- بهداشتی دانشجویان، دانش‌آموزان، رانندگان و نیروهای انتظامی است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان درباره مراکز مشاوره و تست داوطلبانه در استان اصفهان تصریح کرد: مرکز و پایگاه مشاوره بیماری‌های رفتاری نواب صفوی در اصفهان و پایگاه‌های مشاوره‌ای در بیشتر شهرستان‌های استان آماده سرویس‌دهی به افراد متقاضی هستند و در همه مراحل آزمایش، تشخیص و درمان و پیشگیری به افراد این اطمینان خاطر را می‌دهند که با امانت اسرار آن‌ها را تحت پوشش‌های حمایتی-درمانی خود قرار می‌دهند.

وی با اشاره به روش‌های انجام آزمایش تشخیصی ایدز گفت: اشخاص در ابتدا مورد مشاوره قرار می‌گیرند و سپس در یک مرحله تحت آزمایش سریع قرار می‌گیرند مدت زمان رسیدن به نتیجه در این آزمایش 20 دقیقه بوده و دقت آن نیز 97 درصد است، همچنین افراد می‌توانند از طریق تست «الیزا» به ابتلا یا عدم ابتلا به HIV پی ببرند، در این آزمایش اگر در مرتبه‌ی نخست آزمایش مثبت اعلام شود پس از چند روز برای بار دوم خون فرد را مورد آزمایش قرار می‌دهند تا از صحت آزمایش اطمینان حاصل کنند همچنین «وسترن بلات» نیز روش دیگری است که افراد می‌توانند از سالم یا بیمار بودن خود اطلاع حاصل کنند.

زندیه در معرفی برنامه‌های پیشگیری از انتقال HIV از مادر به نوزاد ادامه داد: اکنون دو برنامه PMTCT و EMTCT به‌عنوان روش‌های پیشگیری از انتقال ایدز از طریق زایمان در مراکز درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار خاطر نشان کرد: اگر چه میزان ابتلای نوزاد به بیماری قبل از مصرف داروهای ضدویروس توسط مادر 35 درصد و در زمان شیردهی 25 درصد است اما پس از ارائه خدمات پیشگیرانه و درمانی به این مادران میزان تولد نوزادان مبتلا به HIV به کمتر از پنج درصد و میزان ابتلا از طریق شیردهی به کمتر از دو درصد رسیده است.

وی ادامه داد: اکنون در سطح استان اصفهان 10 مرکز بهداشتی و چهار بیمارستان الزهرا(س)، حضرت زهرا(س)، حجتیه و گلدیس شاهین‌شهر تست سریع برای تشخیص ایدز را برای زنان باردار به‌صورت رایگان اجباری کرده‌اند، بنابراین می‌توان گفت که پایان اپیدمی ایدز یک رؤیا نیست همان‌گونه که در بعضی کشورهای جهان رویای پایان همه گیری ویروس HIV هم‌اکنون محقق شده است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید