پایان‌نامه‌های دانشجویی باید به نیازهای صنعت استان‌ها توجه کنند

http://www.callforpapers.irمعاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: افزایش مهارت‌های فنی‌حرفه‌ای، خلاقیت و کارآفرینی از اهداف این دانشگاه است و تحقق آن یکی از ارکان مهم توسعه کشور ماست.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ، علیرضا فلاحی آرزودار در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی گفت: آنچه که امروز بیش از هر زمان دیگری بسیار محسوس است جایگاه نیروی انسانی متخصصی است که با مهارت‌های فنی و حرفه‌ای کاملاً آشنا باشد.

وی با بیان این که یکی از مشکلات اصلی ما همین حلقه‌ی مفقوده است افزود: دانشگاه علمی کاربردی که حدود 22 سال از تاسیس آن می‌گذرد به همین منظور ایجاد شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ علمی کاربردی در کشور ما با حمایت‌های دولت از نظر کیفی و کمی از پیشرفت خوبی برخوردار شده و این توسعه باید در صنعت و سایر بخش‌ها روز افزون باشد.

وی عدم ارتباط دانشگاه با نیازهای صنایع را یکی از مشکلات پیش روی دانشگاه‌ها عنوان و تصریح کرد: باید روابط بین دانشجویان، دانشگاه‌ها، صنایع و سایر بخش‌ها توسط نیروی انسانی کارآمد محکم و حفظ شود.

این مقام مسئول، توسعه کمی در مراکز دانشگاهی علمی کاربردی با 15 هزار و 600 دانشجو و 120 هزار دانشجو در کل استان را در مقایسه با جمعیت استان خوب ارزیابی کرد و افزود: با این وجود از نظر کیفی باید اذعان کنیم که تلاش‌ها در این راستا بیشتر باشد و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در صنعت مورد استفاده قرار گرفته و نیروی آموزش‌دیده در جریان تولید قرار گیرد.

وی در پایان اظهار کرد: تحقیقات نباید در پایان‌نامه‌ها باقی بمانند و هرجا که این زمینه فراهم است در ارتباط با نیازهای صنعت استانی انجام شوند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد‌حسین مقیمی استاندار مرکزی نیز در این مراسم، ضمن اشاره به نقش و جایگاه دانشگاه علمی کاربردی در استفاده از تجارب و فناوری‌ها و اهمیت آن گفت: امروزه بحث مهارت‌آموزی در سطح دانشگاه‌های کشور از مسائلی است که به طور جدی به آن پرداخته می‌شود.

استاندار مرکزی افزود: برای اینکه فارغ‌التحصیلان بهتر بتوانند خود را در علوم اجرایی نشان دهند باید از مهارت‌های کاربردی برخوردار باشند. دانشگاه علمی کاربردی نیز در همین راستا و برای تربیت نیروهای کارآمد در اداره بهتر کشور ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: با تلفیق دانشگاه و صنعت می‌توان در مجموعه‌های کاربردی فعال‌تر بود و نقایص را جبران کرد.

مقیمی با اشاره به اینکه دانشگاه علمی کاربردی خدمات ارزشمندی در سطح کشور داشته است، خاطرنشان کرد: این دانشگاه با 15 هزار دانشجویی که دارد توانسته منشأ خیر و برکت در استان باشد.

استاندار مرکزی در ادامه بیان کرد: با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، برای اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت‌های گسترده‌تری داشته باشند و با یافته‌های علمی بهتری وارد بازار کار شوند به دانشگاه‌های علمی کاربردی بیشتری نیاز پیدا می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید برای اشتغال دانشجویان و فارغ‌التحصیل چاره‌اندیشی کنیم، افزود: باید این دانشگاه‌ها را توسعه داد و از امکانات با کیفیت و فضای بهتری استفاده کرد تا فارغ‌التحصیلان راحت‌تر بتوانند مشکلات جامعه را رفع کنند.

مقیمی دانشگاه علمی کاربردی را یکی از دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی عنوان کرد که فعالیت‌های آن بسیار چشمگیر و ثمره آن بسیار ارزشمند است.

به گزارش ایسنا، رضا پورایمانی رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی، نیز علت عقب ماندن کشور از نظر مهارت‌های کاربردی در کنار علم، نسبت به جوامع غربی را مدرک‌گرایی و نبود صلاحیت حرفه‌ای دانست.

وی تأکید کرد: باید برای داشتن یک جامعه پیشرفته به آموزش‌های مهارتی اهمیت و آن را تعمیق داد چراکه در کشور ما آموزش‌های مهارتی آسیب‌پذیر هستند.

پورایمانی ابراز امیدواری کرد دانشگاه علمی کاربردی یک استراتژی تضمین یافته را دنبال و از انحراف جلوگیری کند.

در پایان این مراسم از زحمات رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی تقدیر و تشکر و سید عبدالعلی ذوالانواری به عنوان رئیس جدید این واحد معرفی شد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید