اعطای پژوهانه 70 میلیونی به شرکت‌های تولیدکننده پزشکی/ رونمایی از بسته حمایتی تا پایان سال

http://www.callforpapers.irمدیر کل دفتر توسعه فناوری‌های سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پیش خرید برخی از تجهیزات پزشکی تولید داخل خبر داد و گفت: شرکت‌های تولید کننده دارو و تجهیزات پزشکی داخلی از پژوهانه 50 تا 70 میلیون تومانی این وزارتخانه برای تولید آزمایشگاهی برخوردار خواهند شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ دکتر حمیدرضا خرم خورشیدی در افتتاحیه بیست و یکمین کنفرانس مهندسی زیست پزشکی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت برای توسعه فناوری‌های حوزه سلامت، افزود: کمیته فناوری‌های تخصصی وزارت بهداشت کل فناوری‌های مورد نیاز را به بخش‌های غذا و دارو، تجهیزات پزشکی، واکسن‌ها، کیت‌های تشخیصی، فناوری اطلاعات پزشکی، طب سنتی، سلول‌های بنیادی و طب ترمیمی تقسیم کردیم.

وی از تدوین و تهیه یک بسته “صیانتی و حمایتی” توسعه فناوری‌های پزشکی در وزارت بهداشت خبر داد و اظهار داشت: این بسته در اواخر دی ماه امسال رونمایی خواهد شد که بخش “صیانتی” این بسته به منظور حمایت از تولیدکنندگان محصولات و تجهیزات پزشکی تدوین شده است و بیشتر به مباحث قانونی چون محدودیت‌های گمرکی برای واردات نمونه خارجی محصولاتی که در کشور تولید می‌شود، توجه دارد.

خرم خورشیدی با تاکید بر اینکه قوانین صیانتی این بسته در شورای فناوری سلامت وزارت بهداشت به ریاست وزیر بهداشت تهیه شده است، ادامه داد: یک سند ویژه هم برای آن تدوین شده است که تمام حمایت‌های وزارت بهداشت از تولید تجهیزات پزشکی را در برمی‌گیرد.

 

وی به جنبه “حمایتی” این بسته اشاره کرد و یادآور شد: فهرستی از داروها، محصولات و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور در وزارت بهداشت تهیه شده که تولیدکنندگان می‌توانند فعالیت خود را در یکی از این زمینه‌ها تعریف و ارائه کنند.

خورشیدی، با بیان اینکه این حمایت‌ها شامل افراد حقیقی نمی‌شود بلکه در قالب شرکت‌های دانش بنیان اعطا خواهد شد، خاطرنشان کرد: افرادی که می‌خواهند از تسهیلات بسته حمایتی بهره‌مند شوند باید در قالب شرکت اقدام کنند و این اجازه را نیز خواهند یافت که یک دانشجوی دکتری نیز در طرح خود به کارگیرند و در این صورت وزارت بهداشت به آنها 50 تا 70 میلیون تومان “پژوهانه” اعطا خواهد کرد تا محصول وارد مرحله تولید آزمایشگاهی شود.

وی ادامه داد: درصورتی که این شرکت‌ها بتوانند خود را به “دانش بنیان” تبدیل کنند 100 میلیون تومان به صورت گرنت از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به آنها اعطا می‌شود و همزمان نیز می‌توانند با ادامه کار و رسیدن به مراحل تولید نیمه صنعتی، صنعتی و تجاری از 300 میلیون تومان وام کم بهره 3 تا 4 درصد نیز استفاده کنند.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از آمادگی کامل وزارت بهداشت برای حمایت از تولید کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور خبر داد و گفت: اخیرا فهرستی با همکاری انجمن تولید کنندگان تجهیزات پزشکی کشور تهیه کردیم درحالی که این انجمن 270 تا 280 عضو دارد همه آنها فقط درباره تولید “پمپ تزریق” اعلام آمادگی کردند و بقیه دستگاه‌ها مانند سونوگرافی یا تیوب ایکس ری هیچ متقاضی برای تولید نداشت.

وی این فهرست را شامل دستگاه سونوگرافی، MRI ، شتاب دهنده‌ها، انواع دستگاه‌های رادیولوژی، دستگاه اندازه گیری گاز خون و تیوب ایکس ری دانست و خاطرنشان کرد: در صورتی که تولید کننده‌ای بتواند از میان فهرست اقلام مورد نیاز وزارت بهداشت، محصولی را تولید کند و مجوزهای لازم را از این وزارتخانه دریافت کند، وزارت بهداشت این تولیدات را پیش خرید خواهد کرد.

مدیر کل دفتر توسعه فناوری‌های سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه حجم تجارت جهانی دارو و تجهیزات پزشکی را 5 تریلیون دلار در سال ذکر کرد و گفت: براساس اهداف نقشه جامع علمی کشور و نقشه سلامت تا سال 1404 جمهوری اسلامی ایران باید بتواند 2 درصد این بازار را از آن خود کند.

خرم خورشید به مصرف سالانه 2 میلیارد دلار دارو و تجهیزات پزشکی در کشور اشاره کرد و یادآور شد: براساس اهداف تعیین شده در اسناد بالادستی، باید تا سال 1404 حداقل 600 میلیون دلار از این رقم در داخل کشور تولید شود.

مدیرکل دفتر فناوری‌های سلامت وزارت بهداشت با ابراز تاسف از نبود همکاری‌های بین بخشی در حوزه توسعه فناوری‌های سلامت محور گفت: متاسفانه در زمینه همکاری‌های بین بخشی با مقاومت بسیار زیادی از سوی وزارتخانه‌ها یا دستگاه‌های مختلف روبه رو هستیم که بعضی از این مقاومت‌ها حتی در سطح مدیران دیده می‌شود.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید