مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی احیا شد

http://www.callforpapers.ir/«موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی» از سوی وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی دولت یازدهم احیا شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ دکتر شاهین آخوندزاده، قائم‌مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی با اعلام این خبر به خبرنگار پژوهشی ایسنا گفت: این موسسه که در سال 78 با نام مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی تاسیس شده بود، در سال 84 توسط دولت نهم منحل شد و به دلیل ضرورت وجود آن، بار دیگر با مجوز شورای گسترش وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی مجددا احیا شده و با تصویب ساختار آن در شورای عالی اداری، از سال آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

وی در زمینه پیشینه این موسسه اظهار کرد: این موسسه، مرکز بزرگ رقابت طرح‌های ملی تحقیقات پزشکی بود و محققان حوزه پزشکی با ارسال طرح‌های ملی خود به این موسسه تحقیقاتی، در جریان یک رقابت قرار می‌گرفتند و با تصویب طرح‌های پیشنهادی، مشمول اعتبارات حمایتی می‌شدند.

 

آخوندزاده از جمله ویژگی‌های این مؤسسه را ایجاد فرصتی مناسب برای رقابت شفاف طرح‌های پژوهشی پزشکی پیشنهادی دانست و گفت: یکی از فواید وجود این موسسه کمک بزرگ به حمایت مالی از طرح‌های تحقیقات پزشکی بود که با انحلال آن توسط دولت نهم،‌لطمه بزرگی به تحقیقات پزشکی وارد آمد؛ چراکه عملا تحقیقات پزشکی معطل بودجه تحقیقاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی ماندند درحالیکه با وجود این موسسه طرح‌های ملی پزشکی می‌توانستند بدون نیاز به حمایت دانشگاه، وارد عرصه رقابت تحقیقاتی در این موسسه شوند و در صورت برنده شدن از حمایت مالی برخوردار شوند.

وی با تاکید بر این که نمونه چنین موسساتی در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان از جمله آمریکا نیز وجود دارد، از انحلال آن توسط دولت نهم ابراز تاسف و از احیای مجدد آن نیز اظهار خرسندی و اعلام کرد: در حال حاضر اولین جلسه هیات امنای موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی چهارشنبه گذشته،‌به ریاست دکتر هاشمی، وزیر بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی تشکیل شده است.

قائم‌مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: ساختار پیشنهادی موسسه نیز به شورای عالی اداری ارائه شده که با تصویب آن این موسسه رسما از سال آینده آغاز به کار خواهد کرد.

وی همچنین با اعلام این که بودجه این موسسه از ردیف بودجه مستقل توسط دولت تامین خواهد شد، از ارائه پیشنهاد اختصاص بودجه 500 میلیارد تومانی موسسه به دولت خبر داد و گفت: در صورت تصویب این میزان بودجه، طرح‌های تحقیقات پزشکی جان تازه‌ای خواهند گرفت.

آخوندزاده تحقیقات پزشکی ملی را دارای اهمیت فراوان دانست و گفت: در کشورهای پیشرفته دنیا،‌ دولت‌ها مستقلا بر روی تحقیقات پزشکی سرمایه‌گذاری می‌کنند و بودجه‌های خوبی به آن اختصاص می‌دهند و بخشی از بودجه این گونه موسسات توسط خیرین و محققان علوم پزشکی تامین می‌شود.

وی راه‌اندازی مجدد موسسه ملی تحقیقات پزشکی را به منزله برداشتن باری از دوش دانشگاه‌های علوم پزشکی دانست و گفت: بدین ترتیب بسیاری از مشکلات دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه اعتبارات تحقیقات پزشکی حل می‌شود؛ چرا که در حال حاضر بخش اعظم بودجه تحقیقات پزشکی دانشگاه‌ها صرف هزینه‌های پرسنلی و دستمزد اعضای هیات علمی پژوهشی می‌شود. اما با وجود این موسسه ، بودجه تامین شده از سوی دولت فقط صرف تحقیقات پزشکی خواهد شد.

آخوندزاده یکی از مشکلات فعلی پژوهش پزشکی کشور را فقدان مهارت لازم اعضای هیات علمی و دانشجویان پزشکی در نحوه انجام تحقیقات دانست و گفت: این موسسه همچنین در مسیر آموزش نحوه انجام تحقیق به اعضای هیات علمی و دانشجویان پزشکی گام‌ برخواهد داشت.

وی با یادآوری انجام بیش از 500 طرح تحقیقاتی پزشکی طی سالهای فعالیت این موسسه قبل از انحلال گفت: در حال حاضر این موسسه کار خود را با هفت کمیته علمی شامل : بیماری‌های واگیر و اختلالات ایمنی، بیماری‌های غیرواگیر(مطالعات بالینی و اپیدمیولوژیک)، آسیب‌شناسی ژنتیک و سلول‌درمانی، علوم اعصاب و بهداشت روان، خون‌شناسی و سرطان، کشف،‌تولید و ارزیابی داروها و فناوری‌ و نوآوری علوم پزشکی آغاز خواهد کرد.

قائم‌مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، اعضای هیات امنای موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی را نیز شامل وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی (رییس هیات امنا)، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی (دبیر هیات امنا)، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و یا نماینده این معاونت و نیز هفت دانشمند کشور در حوزه‌های مختلف که با حکم رییس هیات امنا منصوب می‌شوند و شامل دکتر علی منتظری، استاد سلامت همگانی و اپیدمیولوژی و عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی،‌ دکتر نضال صراف‌زادگان، استاد گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دکتر عسگری ،استاد دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر رسول دیناروند استاد داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر رضا ملک‌زاده ، استاد گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، دکتر حسن هاشمی، استاد چشم‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر ملک‌حسینی استاد گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی شیراز دانست.

وی گفت: در اولین جلسه اعضای هیات امنای این موسسه،‌ دکتر ملک‌زاده،‌ معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با حفظ سمت به عنوان رییس موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی انتخاب و محل این موسسه نیز ساختمان شماره 4 وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تعیین شد.

به گفته آخوندزاده بر اساس مصوبه جلسه چهارشنبه گذشته، اعضای هیات امنا هر 15 روز جلسه خواهند داشت.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید