کتاب «میدان نفتی آزادگان از دیدگاه زمین‌شناسی و ژئوشیمی» منتشر شد

http://www.callforpapers.ir/کتاب «میدان نفتی آزادگان از دیدگاه زمین شناسی و ژئو شیمی» توسط مجید ناصریان اصل و ابوالفضل امیری از دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی اکتشاف نفت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و به همت انتشارات رهام اندیشه به چاپ رسید.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور؛ مجید ناصریان اصل در رابطه با این کتاب گفت: میدان نفتی آزادگان (Azadegan Oil Field) هفتمین میدان بزرگ جهان به شمار می‌رود و حدود 10 درصد ذخیره کل قابل استحصال ایران را در خود جای داده است. این میدان چهار لایه نفتی شامل کژدمی (Kazhdumi)، گدوان (Gadvan)، فهلیان (Fahliyan) و سروک (Sarvak) دارد که در لایه اصلی خود یعنی سروک، با میدان مجنون عراق مشترک است. همچنین بر اساس بررسی‌های جدید، لایه نفتی ایلام نیز در این میدان شناسایی شده است.

وی با بیان این که میدان نفتی آزادگان دارای حدود 30 تا 33 میلیارد بشکه نفت درجای است (در برخی منابع این عدد 40 میلیارد بشکه برآورد شده است)، ادامه داد: مساحت تقریبی در برخی منابع حدود 740 کیلومتر مربع و در منابع دیگر در حدود 900 کیلومترمربع، در نزدیکی مرز ایران و عراق واقع شده و به عنوان یکی از بزرگترین میادین توسعه نیافته جهان معرفی شده است.

ناصریان افزود: در مورد میزان اشتراک این میدان با عراق عدم قطعیتهایی وجود دارد، ولی به نظر می رسد با حفر چاه‌های اکتشافی بیشتر در ماه‌های آتی این مساله به طور کامل مشخص می‌شود.

وی با اشاره به این که این کتاب دارای پنج فصل است، تصریح کرد: با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد این میدان احساس لزوم مطالعه کلی در مورد آن برای دانشجویان و پژوهشگران، مولفین را به چاپ چنین اثری ترغیب کرد.

بر اساس این گزارش، مجید ناصریان اصل به دلیل کسب رتبه اول در بخش طراحی و پوستر هفتمین دوره مسابقات ملی کمیکار، از سوی معاون وزیر نفت و سرپرست وزارت علوم در سال 1392 به عنوان یکی از مهندسین شیمی برتر کشور شناخته شده است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید