آشکارسازی ویروس اچ‌آی‌وی با داروی ضد سرطان

http://www.callforpapers.ir/محققان دانمارکی در تحقیقات خود دریافته‌اند، یک داروی ضد سرطان قادر به فعال کردن ویروس مخفی اچ‌آی‌وی تا سطوح قابل تشخیص در خون با روش‌های استاندارد است.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ مطالعه صورت گرفته توسط محققان دانشگاه آرهوس (Aarhus) دانمارک نشان می‌دهد، داروی ضد سرطان رومیدپسین (romidepsin) تولید ویروس در سلول‌های آلوده به اچ‌آی‌وی را بین 2.1 و 3.9 برابر بالاتر از سطح طبیعی افزایش می‌دهد.

با این روش، بار ویروسی در خون پنج بیمار از شش بیمار تحت آزمایش به سطوح قابل اندازه‌گیری افزایش پیدا کرد.

ویروس اچ‌آی‌وی می‌تواند در وضعیت خواب زمستانی (state of hibernation) در سلول‌های CD4 مخفی شود.

سلول‌های CD4بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند، اما قادر به مقابله با ویروس اچ‌آی‌وی نیستند و برعکس سلول‌های تی این توانایی را دارند؛ اگر سلول CD4 حاوی ویروس اچ‌آی‌وی در وضعیت خواب زمستانی باشد، سلول‌های تی قادر به کشتن آنها نیستند.

یافته جدید نشان می‌دهد، زمانی که ویروس فعال شده و بسمت جریان خون حرکت می‌کند، اثری خارج از سلول‌های CD4 آلوده برجای می‌گذارد؛ در این شرایط سلول‌های تی قاتل قادر به رهگیری و نابود کردن سلول‌های CD4 آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی خواهند بود.

گام بعدی تحقیقات، ترکیب فعال‌سازی ویروس اچ‌آی‌وی مخفی با کمک داروی رومیدپسین با یک واکسن به نام vacc-4x برای تقویت توانایی سلول‌های تی جهت مقابله با ویروس اچ‌آی‌وی است.

نتایج این مطالعه که در بیستمین کنفرانس بین‌المللی ایدز (AIDS 2014) در ملبورن استرالیا اعلام شد، می‌تواند به تولید واکسنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مبارزه با ویروس منجر شود.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید