اتوبوس «سلول‌های بنیادی برای همه» به مدارس می‌رود

http://www.callforpapers.ir/عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان گفت: طرح “سلول‌های بنیادی برای همه” با توجه به ضرورت این موضوع در جامعه اجرایی می‌شود.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ دکتر حسین بهاروند، درباره طرح “سلول های بنیادی برای همه” اظهار کرد: با توجه به اهمیت کاربرد سلول های بنیادی در زیست شناسی ، دارو سازی و پزشکی ، طرح “سلول های بنیادی برای همه” از سوی این پژوهشگاه مطرح شده است تا در سیاستگذاری کوتاه مدت و بلند مدت و با آموزش های نظری ، عملی و تولید بازی‌های فکری، کتاب های داستان و مواردی از این قبیل، ذهن همه از طریق آموزش ساده، با موضوع سلول های بنیادی آشنا شود.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه اجرای این طرح امیدهای زیادی را برای محققان ایجاد می کند، این طرح در کوتاه مدت برای استادان و دانشجویان و در بلند مدت برای دانش آموزان دبیرستانی و حتی دبستانی اجرایی می‌شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان به راه‌اندازی اتوبوس “سلول های بنیادی برای همه “نیز در جهت فرهنگ سازی موضوع سلول های بنیادی در پایتخت و با کمک شهرداری اشاره کرد و گفت: راه افتادن این اتوبوس در سطح مدارس شهر تهران جهت فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی دانش آموزان درباره کاربردهای سلول‌های بنیادی بسیار تاثیرگذار است.

وی در ادامه درباره نقش ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی به سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت : با توجه به اینکه تاکنون در حوزه علم سلول های بنیادی پیشرفت های چشمگیری انجام شده ، قاعدتا این اقدامات بدون حمایت ستاد و معاونت علمی و فناوری امکان پذیر نبود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان افزود: در همین راستا اگر بخواهیم در سطح اول این علم اقدام کنیم ،برای توسعه و تعمیق این علم ، باید بیشتر از این سرمایه گذاری انجام و نیروی انسانی متخصص بیشتری تربیت شود.

بهاروند ضمن اشاره به این موضوع که علم سلول های بنیادی یک فرهنگ است اظهار کرد: علم سلول های بنیادی فرهنگ توانستن ، رویش ایده های نو و فرهنگ نگاه جدید به علم است.

وی با بیان اینکه بودجه پژوهشی این مرکز اندک است، بیان کرد: باید با ایجاد مراکز برتر پژوهشی، تربیت نیروی انسانی محقق و متخصص در فضای مجازی و حقیقی، علم سلول های بنیادی را به طور جدی بررسی کنیم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان در باره چالش های حوزه سلول های بنیادی گفت: ‌بزرگترین چالش حوزه سلول های بنیادی در داخل کشور کمبود نیروی متخصص و فعال در این حوزه است اما موضوع نبود یک رشته تخصصی پزشکی در دانشگاه ها و مراکز آموزشی درباره این حوزه و مناسب نبودن بودجه های کلان برای خرید تجهیزات و مواد از دیگر مشکلات اساسی این حوزه است.

بهاروند با بیان اینکه آغاز فعالیت در حوزه سلول های بنیادی ایران با تمامی کشورهای دنیا در یک مرحله قرار دارد اظهار کرد: ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که آنها به سرعت و با استفاده از امکانات و تجهیزات پیشرفته جهش بزرگی در عرصه سلول های بنیاد کرده اند و اگر همزمان با آن ها بر قطار پیشرفت سوار نشویم ، از آنها عقب می مانیم.

وی درباره اهداف کار و مطالعه روی موضوع سلول های بنیادی گفت: در اصل می توان گفت مطرح کردن نام کشور در عرصه بین المللی یکی از اهداف ما برای کار در حوزه سلول های بنیادی است و باید به این موضوع توجه داشت که علم سلول های بنیادی به عنوان یک واقعیت در دنیای علمی و به عنوان یک بحث بین رشته ای می تواند سبب شکوفایی علم مهندسی، پزشکی و ایجاد ارتباط قوی بین آنها باشد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان همچنین خاطرنشان کرد: رفع دردهای مردم و جامعه به عنوان هدف بعدی ما از کار در حوزه سلول های بنیادی است. به طور مثال حدود دو دهه قبل تنها دو مرکز ناباروری در یزد و رویان وجود داشت اما هم اکنون در حدود 70 مرکز درمان ناباروری در کشور داریم و امروز با یک حرکت جدی می توانیم 20 سال بعد تعداد بسیاری مرکز پزشکی ترمیمی داشته باشیم.

بهاروند به راه اندازی موسسه خیرین پژوهش سلامت در پژوهشگاه رویان اشاره کرد و گفت: ما برای احیای سنت خیرات در بخش پژوهش اقدام به راه اندازی این موسسه کرده ایم تا با کمک گرفتن از ﺧﯿﺮﯾﻦ و ﺟﺬب و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻫﺎی ﺧﯿﺮﯾﻪ در ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﭘﮋوﻫﺶ و درﻣﺎن گام برداریم.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید