کرسی پژوهشی احیای دریاچه ارومیه ایجاد می‌شود

http://www.callforpapers.ir/مدیرعامل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از امضای تفاهم‌نامه مشترک میان این صندوق و بنیاد مستضعفان و جانبازان در سه محور خبر داد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ دکتر نصرت الله ضرغام اظهار کرد: به منظور استفاده بهتر از ظرفیت ها و امکانات موجود بنیاد مستضعفان و جانبازان و توسعه همکاری دو جانبه، تفاهمی در سه محور با بنیاد مستضعفان و جانبازان به امضا رسید.

وی اضافه کرد: با توجه به فعالیت‌های چندگانه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور صندوق در حوزه‌های مختلف از جمله کرسی های پژوهشی و طرح‌های ملی، مقرر شد در قالب این تفام نامه، طرح‌های ملی این مرکز در اختیار بنیاد مستضعفان و جانبازان قرار گرفته تا در صورت تمایل مسؤولان بنیاد، از چند کرسی پژوهشی و طرح‌های ملی معرفی شده از سوی بنیاد مستضعفان و جانبازان حمایت لازم صورت گیرد.

ضرغام با اشاره به اینکه هم اینک پروژه‌های تحقیقاتی در کشور وجود دارد که می‌تواند نیازهای دستگاه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف را با عملیاتی کردن این طرح‌ها برطرف کند، ابراز کرد: مقرر شد در قالب این تفاهم نامه، نتایج طرح‌های پژوهشی فناورانه انجام شده در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گیرد تا این بنیاد برای سرمایه گذاری در طرح‌هایی که منجر به تولید محصول می‌شود اقدام کند و از سوی دیگر، نیازهای پژوهشی آنان در اختیار صندوق قرار گیرد تا با اعلام این نیازها به جامعه پژوهشگران و فناوران کشور، نسبت به برطرف کردن خلاهای پژوهشی اقدام شود و نتایج حاصل از آن در اختیار بنیاد مستضعفان و جانبازان قرار گیرد.

 

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، از راه اندازی و تدوین ساختار مرکز نوآوری در این صندوق خبر داد و گفت: بر این اساس مقرر شد، یک یا چند شرکت صنعتی مرتبط با ارائه اطلاعات خود در ساختار این مرکز، نسبت به ورود بیشتر به این مرکز اقدام کنند تا با استفاده از حضور آنان، نسبت به اجرای برنامه‌های تدوین شده اقدام شود.

ضرغام، به ماموریت ها و اهداف شکل گیری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور اشاره کرد و افزود: حمایت از طرح‌های پژوهشی (بویژه طرح‌های ملی)، پسا دکترا، کرسی پژوهشی، ثبت بین‌المللی اختراعات، ثبت ایده با ایجاد مرکز نوآوری از جمله برنامه‌ها و اهداف این صندوق است که در بکارگیری نخبگان، کارآفرینی و تولید محصولات جدید و تجاری سازی یافته های پژوهشی و ایده‌های خلاقانه، نقش موثری ایفا می کند.

ایجاد کرسی احیای دریاچه ارومیه

وی در زمینه کرسی پژوهشی تصریح کرد: علاوه بر کرسی‌های پژوهشی فردی و تیمی، کرسی‌های بین المللی و کرسی‌های دانشمندان جوان در دستور کار قرار گرفته است و اخیراَ اقدام به تعریف کرسی احیای دریاچه ارومیه با همکاری سازمان حفاظت از محیط زیست، دانشگاه صنعتی شریف و بنیاد ملی علم آلمان کرده‌ایم.

به گفته وی، صندوق علیرغم برخورداری از بودجه 15 هزارم درصدی از منابع تحقیقاتی کشور توانسته است یک درصد از تولیدات علمی کشور را مورد حمایت قرار دهد.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ادامه داد: صندوق می‌تواند چندین کرسی پژوهشی و طرح ملی به نام بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تعریف کند و یافته‌ها و دانش فنی حاصل از اجرای پروژه‌های تحقیقاتی را برای توسعه تحقیقات در اختیار بنیاد قرار دهد.

تغییر نام صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران

وی در ادامه از تصویب اولیه تغییر نام صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبرداد و گفت: هم اینک مراحل این تغییر نام در حال انجام است و انتظار می‌رود در آینده ای نزدیک با تصویب نهایی این تغییر، نام صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به بنیاد ملی علم ایران تغییر کند.

ضرغام توضیح داد: هم اینک اغلب کشورهای جهان دارای بنیاد ملی علم هستند که به صورت تخصصی از فعالیتهای علمی و توسعه آن‌ حمایت می‌کنند، در حالی که در صورت استفاده از عنوان صندوق این استنباط ایجاد می‌شود که فعالیت در این بخش بر مبنای امور بانکی و به دنبال سود است.

وی افزود: هدف این صندوق حمایت از فعالیتهای پژوهشی کشور است که در قالب کمکهای بلاعوض به انجام می رسد و در آن به دنبال سود نیستیم، از این رو، با توجه به نگرش‌هایی که به صندوق‌ها وجود دارد، این تغییر نام می‌تواند مهم و موثر باشد.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، اساسنامه این صندوق را بر گرفته از اساسنامه بنیادهای ملی علم در جهان عنوان کرد و گفت: این صندوق به امور اجرایی در حوزه علم و فناوری ورود پیدا نمی‌کند بلکه، طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی خود را در اختیار پژوهشگران داخلی و ایرانیان مقیم خارج از کشور قرار می‌دهد تا فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی را پیگیری کنند. از این رو، این تغییر نام تغییری در رویکردها و برنامه‌های صندوق ایجاد نمی‌کند اما، می‌تواند چتر حمایتی بیشتری را در اجرای برنامه‌های مرتبط با این بخش ایجاد کند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید