کتاب «کانی‌شناسی نوری» منتشر شد

http://www.callforpapers.ir/کتاب «کانی‌شناسی نوری – اصول و تمرین» که با خواص نوری اصلی کانی‌های تشکیل‌دهنده سنگ‌ها سر و کار دارد و به عنوان مرجع شناسایی ویژگی کانی‌ها به کار می‌رود، به همت نشر رهی روانه بازار نشر کتب علوم‌زمین شده است.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ مهوش داوری، مترجم و مولف، این اثر را مورد نیاز دانشجویان رشته زمین‌شناسی در گرایش‌های مختلف آن معرفی می‌کند.

 

نویسنده اصلی کتاب معتقد است: این کتاب جایگزین کتاب «مقدمه‌ای عملی و سودمند برای کانی‌شناسی نوری» است که توسط “جرج آلن” و “آن‌ وین” از گروه زمین‌شناسی کاربردی دانشگاه گلاسکو در سال 1985 منتشر شده است.

وی با بیان این‌که هدف، معرفی تمرین میکروسکوپی کانی‌ها با دو نور عبوری و انعکاسی به دانشجویان زمین‌شناسی است، گفت: این روش‌ها را دانشجویان در ابتدای شروع دوره‌ها باید به خوبی یاد بگیرند، که این نوشتار به منظور ارائه اطلاعات بیشتر از یک کتاب آزمایشگاهی و به عنوان مرجعی برای شناسایی ویژگی کانی‌ها به کار گرفته می‌شود.

به گفته داوری، این کتاب نوشته ای مفید برای مطالعه کانی‌ها در زیر میکروسکوپ و همچنین ارائه اطلاعات به دانشجویان مبتدی و غیرحرفه‌ای زمین‌شناسی است که در آن دو نور معمولی و انعکاسی میکروسکوپی در نظر گرفته شده است.

کتاب مذکور به بررسی میکروسکوپ نور عبوری و انعکاسی به ترتیب برای شناسایی کانی‌های شفاف در مقاطع نازک و کانی‌های کدر در مقاطع صیقلی پرداخته است.

 

فصل یک کتاب شامل مقدمه‌ای برای مطالعه کانی‌ها در میکروسکوپ با استفاده از نور عبوری و انعکاسی است. همچنین فصل دو به توصیف کانی‌های سیلیکاته در نور عبوری می‌پردازد. فصل سه نیز شامل توصیف برخی از کانی‌های غیرسیلیکاته در نور عبوری است. فصل چهار هم به بررسی جزئیات بلورشناسی نوری در نور عبوری پرداخته است. فصل پنج شامل بررسی تئوری نور انعکاسی است و در انتهای کتاب پیوست‌ها آورده شده که شامل فهرست سیستماتیک ویژگی‌های نوری کانی‌ها برای شناسایی آنها است.

این کتاب در پنج بخش تنظیم شده و قادر است دید کاملی درباره خواص نوری کانی‌های تشکیل‌دهنده سنگ‌ها به علاقه‌مندان خود ارائه دهد که به همت نشر رهی روانه بازار نشر کتب علوم‌زمین شده است.

کتاب کانی‌شناسی نوری را سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به تمام علاقه‌مندان و دانشجویان شاخه‌های مرتبط با موضوع زمین‌شناسی توصیه می‌کند.

این مجموعه را سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در حدود 500 صفحه با شمارگان یک هزار نسخه و به بهای 250 هزار ریال منتشر کرده است.

مهوش داوری دانش‌آموخته دانشگاه تهران در رشته پترولوژی و مقطع کارشناسی‌ارشد است. وی همچنین ریاست گروه سنگ‌نگاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور را به عهده دارد و بیش از 30 سال مطالعات سنگ‌نگاری برای تهیه و تکمیل نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس‌های گوناگون، همراه با مطالعات کاربردی برای بخش خصوصی به منظور اکتشاف مواد ‌معدنی و برنامه‌های عمرانی و توسعه‌ای کشور نیز در کارنامه علمی و اجرایی این محقق به‌ چشم می‌خورد.

«نامگذاری سنگ‌های آذرین بر اساس BGS » نیز به قلم همین مولف منتشر شده و این در حالی است که علاقه‌مندان ماهنامه علوم‌زمین و معدن سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نیز سال‌هاست شاهد ارائه مقالات کاربردی ایشان در زمینه سنگ‌شناسی هستند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید