ابلاغ آیین‌نامه هدفمندسازی رساله‌های دکتری علوم انسانی و هنر

http://www.callforpapers.ir/رئیس مرکز برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری پژوهشی از ابلاغ آیین‌نامه هدفمندسازی رساله‌های دوره دکتری در رشته‌های علوم انسانی و هنر خبر داد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (www.callforpapers.ir)، دکتر مظفر شریفی با اشاره به اینکه دوره دکتری برای تحقق اهداف مهمی راه‌اندازی شده است، اظهار كرد: یکی از اهداف مهم این دوره انجام پژوهشی اصیل در قالب رساله‌های دکتری است که به پیشرفت علم کمک كرده و در راستای رفع نیازهای جامعه صورت گیرد.

وی درخصوص ضرورت‌های تدوین این آیین‌نامه گفت: نیاز جدی کشور به پژوهش‌های اصیل و هدفمند به ویژه در علوم انسانی و هنر و ضرورت تحول و ارتقاي علوم انسانی و هنر ایجاب می‌کند که از دوره‌های دکتری به عنوان یک فرصت مطلوب و پرظرفیت برای تحقق اهداف نظام آموزش عالی بهره کامل برده شود.

شریفی خاطرنشان کرد: رساله‌هایی که اهداف و اولویت‌های پژوهشی اسناد بالادستی را انجام دهند، از حمایت ویژه برخوردار خواهند شد.

ريیس مرکز برنامه‌ریزی و سیاستگذاری پژوهشی در ادامه خاطرنشان كرد: بررسی رساله‌هاي دوره دکتری در رشته‌های علوم انسانی نشان می‌دهد که به سبب وجود موانعی از قبیل متناسب نبودن موضوع رساله‌ها با اولویت‌ها، راهبردها و راهکارهای اسناد بالادست نظام جمهوری اسلامی ایران، پراکندگی موضوع رساله‌ها، متناسب نبودن با نیازهای جامعه، تخصصی نبودن پژوهش‌ها و فعالیت‌های علمی در بعضی از رشته‌های علوم انسانی، متناسب نبودن برنامه‌های درسی دوره دکتری با اهداف مذکور و نامناسب بودن شیوه‌های پذیرش دانشجویان دکتری باعث می‌شود تا از این فرصت‌های پژوهشی بهره کامل برده نشود.

شریفی در پايان گفت: این آیین‌نامه برای ارتقا و هدفمند کردن رساله‌های دوره دکتری در رشته‌های علوم انسانی تدوین شده است و به همراه شیوه‌نامه به تمامی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور جهت اجرا ابلاغ می‌شود.

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید