نوع جدیدی از سرطان پروستات كشف شد

 

محققان یك زیرگروه مولكولی مجزا در سلول های سرطانی پروستات كشف كرده اند كه ظاهرا در ابتلای 15 درصد بیماران به این سرطان نقش دارد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (www.callforpapers.ir) به نقل از هلث دی، محققان دانشگاه پزشكی ویل كورنل ، پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست ، دانشگاه هاروارد و موسسه تحقیقات سرطان دانا فاربر چگونگی جهش های جدید را در ژن (“S-pop”) در تعداد زیادی از تومورها بررسی كردند .

محققان می گویند این تغییر در سرطان پروستات بسیار محنصر به فرد است و نشان دهنده یك طبقه مولكولی مجزا است كه می تواند به تشخیص و درمان سرطان پروستات كمك كند.

این دانش پژوهان فكر می كنند جهش ها مسیری را كه سلول برای تخریب پروتئین ها انتخاب می كنند ، تغییر می دهد كه این امر به تجمع مولكولهای خطرناك منجر می شود و رشد سرطان را در پی دارد .

محققان در این بررسی می خواهند سازوكار ایجاد سرطان پروستات را كشف كنند .

آنها می گویند: این مطالعه و بررسی های پیشین به ما می گوید سرطان پروستات فقط یك سرطان نیست. تا كنون دو مسیر اصلی برای بروز سرطان پروستات یافته ایم و این یافته راه را برای توسعه شیوه های تشخیصی تخصصی تر باز می كند.

جهش در ژن SPOP موجب بروز 15 درصد سرطان ها می شود.

محققان در این بررسی بر روی یك تا دو درصد ژنوم DNA متمركز شدند كه حاوی كدهایی برای پروتئین هاست.

به گفته محققان این بزرگترین مطالعه تعیین توالی ژنوم در مورد سرطان پروستات است كه تا كنون انجام شده است . آنها تومورهای پروستات 112 بیمار و فرد سالم را تعیین توالی كردند.

نتایج این تحقیقات در نشریه نیچر ژنتیك منتشر شده است.

علاوه بر جهش در ژن SPOP كه در 6 تا 15 درصد از چندین گروه متعدد و مستقل تومورها روی می دهد محققان ژنهای FOXA1 و MED12 را نیز یافتند كه هر یك از آنها در چهار درصد تومور ها یافت می شوند.

ژن SPOP به طبقه ای از پروتئین ها موسوم به ubiquitin ligases تعلق دارد كه نقش آنها نشان گذاری پروتئین های دیگر در تخریب سلول هاست.

این گروه از پژوهشگران كشف كردند جهش ها در جایی روی می دهد كه پروتئین SPOP به دیگر پروتئین های كه باید نشان تخریب بزند ، متصل می شود.

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید