صرفه‌جویی در زمان دسترسی به اطلاعات با «توربن محاسباتی ملی»

http://www.callforpapers.ir/طرح کلان ملی فناوری «تورین (Grid) محاسباتی ملی» از سال 88 در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (IPM) و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ اجرای طرح کلان ملی فناوری “تورین (Grid) محاسباتی ملی” از سال 88 در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (IPM) بر اساس قراردادی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی آغاز شد.

 

مرکز ابررایانه ملی

بر اساس این گزارش، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در فاز اول این طرح کلان ملی در دو دانشگاه امیر کبیر و صنعتی اصفهان اقدام به راه اندازی مرکز ابر رایانه ملی کرد و در فاز دوم دست‌کم در 12 دانشگاه و مرکز علمی دیگر همچون دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، تربیت مدرس، صنعتی شیراز، بین‌المللی امام خمینی (ره)، علم و صنعت، تفرش، شیراز، فردوسی مشهد، پژوهشگاه دانشگاه‌های بنیادی، رازی کرمانشاه و مرکز بین‌المللی علوم و تکنولوژی پیشرفته کرمان، ابر رایانه‌هایی با توان پردازشی کمتر راه‌اندازی و از طریق تورین محاسباتی ملی به یکدیگر متصل شدند.

هدف فناوری ملی تورین

هدف از فناوری تورین، یکپارچه کردن منابع پردازش شامل رایانه‌ها، داده‌های خام، آشکارسازها و دستگاه‌های آزمایشگاهی است که از طریق شبکه اینترنت به یکدیگر متصل شده‌اند.

با فناوری تورین می‌توان منابع محاسباتی یک موسسه یا دانشگاه، دانشگاه‌ها یا موسسات یک کشور یا چندین موسسه بین‌المللی را که به ترتیب توربین محلی، ملی و جهانی نامیده می‌شوند، یکپارچه کرد و آن را به اشتراک گذاشت.

امروزه توان محاسبات کلان، نقش مهمی در توسعه صنعتی و علمی کشورها دارد، این نوع محاسبات ممکن است در طراحی صنعتی، ساخت داروهای جدید، مجسم سازی طرح‌های صنعتی و دیگر برنامه‌ها به کار رود.

صرفه جویی در زمان دسترسی به اطلاعات، جلوگیری از سرقتهای علمی، کاهش هزینه‌های دریافت اطلاعات، اطمینان از اصالت اطلاعات دریافتی و امکان به اشتراک گذاری اطلاعات با دیگران از دیگر مزایای اجرای این طرح است.

ویژگی‌های طرح

شاهین روحانی، مجری پروژه تورین ملی درباره طرح تورین محاسباتی ملی گفت: این طرح به عنوان طرح کلان ملی مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد که در آن 12 دانشگاه و موسسه کشور به تورین متصل شده از اردیبهشت ماه سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی اضافه کرد: بهره‌برداری دانشجویان، محققان و مراکز علمی و تحقیقاتی از تورین ملی و اطلاعات قابل ارائه در آن از ویژگی‌های بارز این طرح است که با اجرا و قرار گرفتن اطلاعات دانشگاه‌ها و مراکز علمی در این مجموعه، هزینه‌ها، زمان دسترسی و نیز کپی برداری مقالات و داده‌های علمی محققان به نام دیگر افراد جلوگیری و امکان استفاده عموم افراد با استفاده از کد دسترسی به مقالات و یافته‌های علمی فراهم می‌شود.

 

وی تصریح کرد: اجرای برنامه‌ها در دانشگاه‌ها و موسسات علمی برای دانشجویان و محققان روی کامپیوترها گاهی چند روز زمان نیاز دارد که با اجرایی شدن طرح تورین ملی، شاهد کاهش این زمان به پنج تا شش ساعت هستیم.

تهیه نرم افزارها با فناوری داخلی

روحانی گفت: برای استفاده از این مجموعه، نرم افزارهایی تدوین شده است که این نرم افزارها برای نصب بر روی کامپیوترها مناسب نیستند. در حالی که با نصب روی تورین ملی این نرم افزارها دارای کاربردهای بسیار بالایی خواهند بود.

مجری پروژه تورین ملی در مورد هزینه‌های اجرای این طرح اظهار کرد: برای اجرای این پروژه بالغ بر 10 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است که امید می‌رود با همکاری دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و صنعتی اصفهان و برقراری دوباره اتصال ابررایانه‌های این دو دانشگاه به تورین محاسباتی ملی، محققان بتوانند از خدمات قابل ارائه آن استفاده کنند.

وی افزود: همچنین به منظور طراحی، ساخت و راه‌اندازی ابررایانه‌ها در دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و صنعتی اصفهان و نیز ابررایانه‌هایی با توان پردازش کمتر در 9 مرکز علمی و دانشگاهی دیگر، بالغ بر 68 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

فعالیت 17هزار نفر-ساعت متخصص در طراحی تورین

برای آنکه این طرح بزرگ ملی، به بهترین شکل ممکن آماده بهره‌برداری شود، از متخصصان کوشا و نخبه برای همکاری در آن دعوت به عمل آمد تا هم توانایی دانشمندان ایرانی را در عرصه رایانه به رخ بکشاند و هم اینکه در راستای عمل به برنامه اقتصاد مقاومتی، با پشتیبانی و حمایت از نیروهای داخلی، تهدیدات تحریم‌های علمی از سوی بیگانگان را به فرصتهای طلایی تبدیل کند. از این رو، 17000 نفر ساعت فعالیت متخصصین پروژه تورین محاسباتی ملی طی پنج سال موجب شد تا با تحقیق و توسعه روی این پروژه، نتایج مناسبی حاصل آید و دانش این فن در سطح ملی پیاده سازی و راه‌اندازی شود.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید