کتاب «آگاهی فناوری، دیده بانی فناوری و فن‌کاوی»

http://www.callforpapers.ir/کتاب «آگاهی فناوری، دیده بانی فناوری و فن‌کاوی» منتشر شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ این کتاب به قلم فرزانه میرشاه‌ولایتی و فرهاد نظری‌زاده در 286 صفحه و با شمارگان هزار نسخه توسط مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور منتشر شده است.

مولفان در دیباچه کتاب آورده اند: « گرچه کسب خبر درباره پیشرفت‌های علم و فناوری در گذشته برای ایجاد مزیت و برتری یا جلوگیری از عقب‌ماندگی و غافلگیری، مورد عنایت برخی حاکمان و صاحبان پیشه‌ها بوده، ولی در عصر حاضر، «دیده‌بانی فناوری» از الزامات فراگیر بقا و پیشرفت تمام سازمان‏هاست. امروزه علم و فناوری علاوه بر ارزش ذاتی در ارتقای آگاهی بشر و دستیابی به حقیقت، در وجه کاربردی بسیار مهم و کلیدی بوده و انتظار می‌رود در آینده نیز بیش از پیش منشاء خلق ثروت و قدرت و ارزش‌آفرینی برای جامعه باشد. در دنیای امروز به دلیل کاربرد گسترده و نقش غیرقابل انکار فناوری، باید توجه مضاعفی به پیشرفت‌ها و تحولات فناوری‌های نو و نوظهور آینده داشت. در عین‌حال، ماهیت پویا و تنوع و گستردگی موضوعی و تعدد بازیگران صحنه علم و فناوری در دنیای امروز ایجاب می‌کند که تغییر و تحولات این عرصه به شکلی نظام‌مند، مستمر و سازمان‌یافته مورد مراقبت و نظارت قرار گیرد.

دیده‌بانی فناوری و عناوین و اصطلاحات مشابه و نزدیک آن نظیر رصد، پایش، مراقبت و غیره به‌ طور خلاصه شامل شناسایی، جمع‌آوری اطلاعات، کسب آگاهی و ارتقای هوشمندی است که از جمله فعالیت‌های پایه‌ای آینده‌پژوهی و کارکردهای مهم مدیریت فناوری محسوب می‌شود. نظر به اهمیت و نقش دیده‌بانی فناوری، طی سال‌های اخیر حجم مطالعات و انتشارات علمی جهانی در این زمینه افزایش یافته و همچنین تعداد مراکز دیده‌بانی فناوری مستقل و یا وابسته به سازمان‌های مختلف دولتی و غیردولتی در اکثر کشورها رشد چشمگیری داشته‌است که نقش توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در این زمینه قابل توجه است.

در خصوص دیده‌بانی فناوری، صاحبنظران و پژوهشگران بسیاری در سطح جهان تلاش کرده‌اند تا مدل‌ها، روش‌ها و ابزارهای دیده‌بانی فناوری را توسعه داده و تکامل بخشند. با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد در ایران به جز مقالات و گزارش‌های محدود، مطالعات گسترده و منابع منسجم و قابل اعتنای زیادی که خصوصاً محصول مطالعات مفصل و پژوهش میدانی در این عرصه باشد، تولید نشده و یا انتشار نیافته است.

خوشبختانه «مرکز آینده‌پژوهی علوم و فناوری‌های دفاعی» این فرصت را فراهم کرد که نگارندگان این کتاب، تحقیقاتی در این زمینه به انجام رسانند که بخش قابل انتشار آن با همت و حمایت «مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور» در خدمت مخاطبان قرار گرفته است.»

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید