تشخیص ایدز و سرطان در چند دقیقه با اسکنر فناوری پیشرفته

http://www.callforpapers.ir/دانشمندان دانشگاه ساوث‌همپتون در حال تولید یک کیت آزمایش دستی پیشگامانه هستند که سرطان، اچ‌آی‌وی و بیماریهای کشنده دیگر را طی چند دقیقه تشخیص می‌دهد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ به گفته کارشناسان، این روش جدید علمی_تخیلی آزمایش نمونه خون بیمار بر روی یک تراشه کوچک که درون دستگاه آیفون قرار می‌گیرد، هزینه‌ها و زمان انتظار را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

دانشمندان این فناوری را به دستگاههای فناوری پیشرفته مورد استفاده در فیلمهای تخیلی مانند جنگ ستارگان تشبیه کرده‌اند که برای اسکن از راه دور بیماران استفاده می‌شد.

آزمون‌گران در کنار تخت بیمار قرار گرفته و با گرفتن نمونه‌های کوچکتر از بیمار نسبت به فناوری‌های کنونی، آنها را به آسانی برای طیف گسترده‌ای از بیماریهای کشنده مورد آزمایش قرار می‌دهند.

این فناوری جدید به کمتر از یک میکرولیتر خون بیمار برای آزمایش نیاز خواهد داشت.

نمونه پیش‌ساخت اولیه این دستگاه باید تا سال آینده تحت یک پروژه یک میلیون پوندی برای آزمایش در دسترس قرار بگیرد.

این آزمایش با استفاده از اجزای الکترونیکی مانند حسگرهای شیمیایی برای شناسایی واکنشها بین پروتئین‌ها و پادتنها کار می‌کند. دستگاه مزبور پس از چند دقیقه، خوانش منفی یا مثبت را برای ویروس مربوطه ارائه می‌کند.

سیستمهای مورد استفاده در چند دهه اخیر که از پادتنها برای واکنش به ویروسها استفاده می‌کنند، بسیار بزرگ بوده و به نمونه‌های زیادی از خون بیمار نیاز دارند که باعث ناراحتی بیمار می شوند. همچنین به نیروهای شبانه‌روزی برای قرار دادن مواد در ظرفهای آزمایشگاهی توسط پیپت و مشاهده تغییرات آنها نیاز است.

این روش چندکاره ارزان و متحرک می‌تواند برای آزمایش بیماریهای مختلف از سرطان و ایدز گرفته تا سل در کشورهای جهان سوم مورد استفاده قرار بگیرد.

کارآزمایی‌های بالینی این دستگاه در دپارتمان عفونت و سیستم ایمنی بیمه بهداشت و درمان امپریال کالج انجام خواهد شد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید