برگزاری 5 جشنواره منطقه‌ای نوآوری و شکوفایی با رویکرد تجاری‌سازی

http://www.callforpapers.ir/معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان از برگزاری 5 جشنواره منطقه‌ای نوآوری و شکوفایی در استان‌های کشور طی امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور؛  دکتر سید حسن حسینی در نشست برنامه‌ریزی جشنواره‌های اختراعات سال 1393 با بیان اینکه تاکنون 30 جشنواره استانی، منطقه‌ای و ملی اختراعات برگزار شده، گفت: از نیمه دوم سال 89 که جشنواره‌های اختراعات بنیاد در استان‌ها آغاز شد، تا کنون 10 هزار و 480 اختراع در 30 جشنواره توسط داوران بنیاد ملی نخبگان بررسی شده است که از این میان 2 هزار و 292 اختراع موفق به کسب تاییدیه سطح 3 اختراعات بنیاد شده‌اند.

 

وی با بیان اینکه آمار پذیرش اختراعات در داوری‌ها 21 درصد بوده است، افزود:‌ البته نرخ پذیرش در سال گذشته نسبت به سال قبلتر از آن کاهش داشت که می‌تواند نشانگر ارتقای کیفیت باشد. با این وجود در تجاری سازی و به بازار رساندن اختراعات سطح 3 خیلی موفق نبوده‌ایم و قطعا تمامی عوامل آن به بنیاد ملی نخبگان بر نمی‌گردد و به یقین بخش مهمی از آن به نداشتن قابلیت ورود به بازار مربوط است.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه امسال 5 جشنواره ملی و منطقه‌ای نوآوری و شکوفایی اختراعات برگزار می‌شود، گفت:‌ رویکرد اصلی جشنواره‌های نوآوری و شکوفایی امسال بر اساس دستور رئیس بنیاد، تجاری سازی است؛ بنابراین سمت و سوی داوری‌ها هم بر اساس تشخیص در جهت تجاری سازی خواهد بود.

وی یادآور شد: البته تاکید دوباره دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان، بر اتصال و هماهنگی بیشتر بخش‌های معاونت علمی با بنیاد نشانگر توجه جدی وی بر امر تجاری سازی اختراعات است به طوری که اختراعاتی که موفق به کسب تاییدیه سطح 3 شدند، برای تجاری سازی به کریدورهای تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معرفی می‌شوند.

وی با بیان این‌که در سال گذشته تنها در جشنواره منطقه‌ای اختراعات کوهساران بخش تجاری‌سازی استقرار داشت، افزود:‌ این درحالی است که در تمامی جشنواره‌های نوآوری و شکوفایی امسال بخش تجاری سازی فعال خواهد بود که مانند جشنواره ملی نوآوری و شکوفایی در بهمن ماه هر سال برگزار می‌شوند.

دبیر شورای نخبگان بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد:‌ در بخش داوری جشنواره‌های نوآوری و شکوفایی باید رویکرد اصلی این باشد که اختراعاتی که توانایی بالقوه ورود به بازار و رسیدن به محصول را دارند، شناسایی شوند و باید مسیر ادامه داری در جهت نیل به این هدف دنبال کرد، در غیر این صورت داوری اختراعات برای کسب تاییدیه سطح 3 اختراعات بنیاد تنها توزیع تسهیلات سربازی خواهد بود. البته افزایش سهم مشارکت به 45 درصد می‌تواند در جهت ارتقای کیفیت اختراعات و کاهش سوءاستفاده‌های احتمالی باشد.

وی ادامه داد:‌ در بخش تجاری سازی باید مانند جشنواره ملی از صاحبان صنایع محلی و استانی دعوت بعمل آید. همچنین باید تلاش شود که در این جشنواره‌ها فضای شاداب و پرطراوات برای جذب دانش آموزان و دانشجویان در جهت ترویج و عمومی سازی علم فراهم شود.

بر اساس این گزارش، در پایان این نشست مقرر شد که جشنواره خلیج فارس به میزبانی بنیاد نخبگان استان فارس در اردیبهشت ماه، جشنواره خراسان به میزبانی بنیاد نخبگان استان سمنان در مهرماه، جشنواره زاگرس به میزبانی بنیاد نخبگان استان کردستان در آبان ماه، جشنواره کوهساران به میزبانی بنیاد نخبگان استان گیلان و جشنواره کوهرنگ به میزبانی بنیاد نخبگان استان اصفهان در آذرماه برگزار شود.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید