قطع دسترسی دانشگاه‌های کشور به بانک اطلاعاتی ISI

http://www.callforpapers.ir/رییس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت گفت: با توجه به تحریم صورت گرفته توسط تامسون رویترز، در حال حاضر دسترسی دانشگاه‌های علوم پزشکی به بانک اطلاعاتی ISI وجود ندارد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ، دکتر پیام کبیری روز پنجشنبه در همایش سراسری معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در محل ستاد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران برگزار شد، با بیان این که وضعیت دسترسی به منابع موجود در سال 2014 حفظ خواهد شد، گفت: در این میان دسترسی به منابع دو مجموعه Ovid و EBSCO که امسال نیز امکان دسترسی به آن وجود نداشت، در دست بررسی است.

وی اضافه کرد: همچنین در حال حاضر تامسون رویترز به دلیل تحریم‌های سیاسی، دسترسی کشور را به بانک اطلاعاتی ISI قطع کرده که در این خصوص نیز راهکارهایی اندیشیده شده است.

کبیری در ادامه به آمار تعداد دانلود مقالات در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از سپتامبر 2012 تا سپتامبر 2013 اشاره کرد و گفت: در بین دانشگاه‌های تیپ یک، دانشگاه علوم پزشکی تهران با 789 هزار دانلود در رتبه نخست جای دارد و پس از آن دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، شیراز و اصفهان قرار گرفته‌اند. در بین دانشگاه‌های تیپ دو نیز دانشگاه علوم پزشکی همدان با 78 هزار دانلود در جایگاه اول و پس از آن دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بهزیستی و توانبخشی قرار دارند. همچنین در میان دانشگاه‌های تیپ سه، دانشگاه علوم پزشکی کردستان با 147 هزار دانلود و پس از آن لرستان و قم دارند.

 وی در خصوص راهکارهای تامین منابع الکترونیک برای سال 2014 میلادی از سیاست خرید متمرکز توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خبر داد و گفت: در حال حاضر وزارت بهداشت تنها کنسرسیوم دارای دسترسی به منابع الکترونیکی در سطح کشور است.

کبیری بر ضرورت فراهم‌ کردن امکان دسترسی از راه دور کاربران به منابع الکترونیکی تاکید کرد و گفت: همچنین باید دوره‌های آموزشی مداوم و مدون شیوه‌های جستجو و استفاده از منابع الکترونیک برای اعضای هیات علمی، دستیاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار شود. همچنین دانشگاه‌ها تلاش کنند ضمن کمک به دانشگاهیان در تهیه منابع الکترونیک نسبت به پایش مداوم و رصد به میزان استفاده از منابع اطلاعاتی الکترونیک در دانشگاه اقدام کنند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید