آغاز ثبت نام اهدای سلولهای بنیادی در بانک HLA علوم پزشکی مشهد

http://www.callforpapers.ir/رئیس ستاد پژوهش و کاربرد سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به مقدمات تشکیل دومین بانک سلولهای بنیادی کشور در مشهد از آغاز نام نویسی برای اهدای سلولهای بنیادی خبر داد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ دکتر علی قاسمی با اشاره به اینکه ‌گروه زیادی از بیماران به دلیل ابتلا به بیماری‌های سرطان، نقایص ژنتیکی، ارثی و نقص ایمنی نیاز به پیوند مغز استخوان دارند، اظهار کرد:‌ بهترین دهنده پیوند خواهر، برادر و خویشاوندان نزدیک است و برای انجام پیوند باید سیستم HLA در فرد دهنده و گیرنده یکسان باشد، فقط 25 درصد بیماران ممکن است دهنده پیوند مناسب خویشاوند داشته باشند.

رئیس بخش پیوند مغز استخوان مرکز دیالیز و پیوند اعضای بیمارستان منتصریه مشهد با اشاره به اینکه 75 درصد این دسته از بیماران، نیازمند اهداکنندگان سلول‌های بنیادی غیر خویشاوند هستند، خاطرنشان کرد:‌ به همین دلیل تصمیم بر آن شد که به منظور تامین اطلاعات ژنتیکی و با توجه به وضعیت ژنتیکی استان کار ذخیره سازی سلولهای بنیادی از HLA افراد دهنده داوطلب که تمایل به اهدای سلولهای بنیادی خود هستند، انجام شود.

قاسمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در سطح جهان بانک سلولهای بنیادی فعال است، اما متاسفانه یکی از مشکلات این است که دسترسی به این بانکها برای ما آسان نیست و مساله بعدی هزینه‌های اهدای سلولهای بنیادی از طریق بانکها بسیار بالاست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه از دهنده پیوند، عضوی گرفته نمی‌شود بلکه از سلول‌های بنیادی آنها استفاده خواهد شد، تصریح کرد: شرکت در این برنامه کاملا به صورت داوطلبانه و بدون هیچ هزینه‌ای است و داوطلبان در هر زمان می‌توانند از ادامه شرکت در برنامه انصراف دهند.

 

رئیس ستاد پژوهش و کاربرد سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه داوطلبان برای نام نویسی و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی اینترنتی http://researches.mums.ac.ir/sites/stemcell/Lists/List/newform.aspx مراجعه کنند، اظهار کرد: در زمان ضروری از داوطلب خواسته می‌شود برای انجام یک آزمایش ساده خون به بیمارستان منتصریه مراجعه کند تا بتوان اطلاعات ژنتیکی وی را به ثبت رساند.

قاسمی خاطرنشان کرد:‌ اطلاعات ژنتیکی فرد دهنده در بانک سلولهای بنیادی به طور محرمانه نگهداری می‌شود و در صورت نیاز در زمان تشابه اطلاعات ژنتیکی بیماری با فرد داوطلب دهنده، از وی خواسته می‌شود که برای اهداء ( باز هم در صورت تمایل) به مرکز مراجعه کند.

وی با اشاره به اینکه این دومین بانک سلول‌های بنیادی پس از بیمارستان شریعتی تهران به شمار می‌رود که در مشهد راه‌اندازی می‌شود، اظهار کرد:‌ انجام این اقدام خداپسندانه هیچ گونه عوارضی برای فرد داوطلب ندارد و با انجام آن می‌توان جان یک بیمار را از مرگ نجات داد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید