تولید سلول‌های استخوانی از سلول‌های بنیادی جنینی

http://www.callforpapers.ir/دانشمندان دانشگاه ساوث‌همپتون روش جدیدی برای تولید سلول‌های استخوانی کشف کرده‌اند که می‌تواند انقلابی بزرگ در ترمیم استخوان افراد دچار شکستگی و یا آنهایی که در اثر پوکی استخوان نیاز به عمل جایگزینی مفصل ران دارند، ایجاد کند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ در این تحقیق، سلول‌های بنیادی جنینی انسان بر روی صفحه‌ای از جنس پلاستیک کِشت شدند و توانایی آنها برای تغییر، ارزیابی شد.

این دانشمندان توانستند با استفاده از الگوهای نانوتوپوگرافیکی موجود بر روی پلاستیک‌های زیست‌پزشکی، سلول‌های بنیادی جنینی را به سلول‌های استخوانی تغییر دهند. این تغییر بدون هیچ‌گونه تقویت شیمیایی انجام شد.

مواد، شامل پلاستیک پلی‌کربنات (ماده زیست‌پزشکی قابل کاشت) که به صورت چند منظوره از ساخت شیشه‌های ضدگلوله تا ساخت CDها مورد استفاده قرار می‌گیرد، راهی در دسترس و ارزان برای کشت سلول‌های بنیادی جنینی و همچنین فرصتی برای تحقیقات پزشکی آینده در این زمینه فراهم می‌کند.

به گفته این محققان، هنوز تولید سلول‌های استخوانی برای پزشکی احیاکننده و تحقیقات پزشکی بیشتر، چالش مهمی است. با این حال ما متوجه شدیم که با تحت کنترل درآوردن فناوری‌های سطحی که اجازه تولید و افزایش تبدیل سلول‌های بنیادی جنین انسان به سلول‌های استخوانی را می‌دهند، می‌توان به فرآیند مهندسی بافت کمک کرد.

 

این محققان اظهار کردند: تحقیق ما، راهی کاملا جدید برای پزشکی احیاکننده استخوانی پیشنهاد می‌کند. استفاده از الگوهای نانوتوپوگرافی می‌تواند طراحی‌های جدید برای کِشت سلولی و ابزار جدید طراحی را فراهم کند. همچنین این الگوها می‌توانند راهنمایی برای توسعه درمان‌های جدید ترمیم استخوان و تحقیقات سلول‌های بنیادی انسانی باشد.

آنها افزودند: پژوهش مشارکتی گذشته ما، برای کنترل رشد و تمایز سلول‌های مزانشیمی (سلول‌های بنیادی در مغز استخوان بزرگسالان) روی الگوهای نانومقیاس راه‌های جالب جدیدی ارائه داد.

به گقته محققان، این کشف جدید نشان می‌دهد منبع کاملا متفاوت سلول‌های بنیادی (سلول‌های بنیادی جنینی) نیز عکس‌العملی مشابه داشته و این رفتار زمینه جدیدی در این مقوله باز می‌کند. با تلاش و تحقیق بیشتر می‌توان امیدوار بود که ما بتوانیم به سمت تنوع شرایط رشد گسترده‌تری از آنچه به دنبالش بودیم، حرکت کنیم. این نتیجه از اهمیت بنیادی برخوردار است.

این محققان، جزئیات نتایج کار تحقیقاتی خود را در مجله‌ی Small منتشر کرده‌اند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید