جلد پنجم مجموعه کتاب «فرهنگ حشره‌شناسی ایران» منتشر می‌شود

http://www.callforpapers.ir/عضو هیات علمی تمام وقت گروه تخصصی حشره‌شناسی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، موفق به تالیف جلد پنجم مجموعه کتاب «فرهنگ حشره‌شناسی ایران» شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور؛ دکتر محمود شجاعی گفت: تالیف و انتشار مجموعه کتاب 5 جلدی فرهنگ حشره‌شناسی ایران، در راستای رفع نیاز برنامه‌های دوره‌های تحصیلات تکمیلی، از سال 1345 توسط انتشارات دانشگاه تهران آغاز شد که جلد پنجم آن نیز در سال جاری به چاپ می‌رسد.

وی به تجدید چاپ‌های متعدد این مجموعه اشاره و تصریح کرد: این مجموعه کتاب از دهه‌ی 40 هجری شمسی تا کنون، در دسترس دانشجویان رشته‌های کشاورزی، بهداشت، زیست شناسی و برخی از رشته‌های پزشکی قرار گرفته است.

عضو هیات علمی تمام وقت گروه تخصصی حشره‌شناسی گفت: عناوین این 5 جلد کتاب به ترتیب شامل «مورفولوژی و فیزیولوژی حشرات»، «آنتولوژی، بیولوژی و بیواکولوژی»، «اتولوژی، سوسیولوژی و دشمنان طبیعی حشرات و فناوری مبارزه بیولوژیک»، «رده‌بندی و تاکسونومی تکاملی حشرات» و «پیکره رده‌بندی و تاکسونومی تکاملی حشرات» است.

وی با بیان اینکه در این مجموعه اغلب خصوصیات شاخص و کلیدی در تشخیص خانواده‌ها و مطالب حشره‌شناسی، برای سهولت درک خوانندگان با تصاویر و نمودارها مطرح شده است، ادامه داد: در فرهنگ حشره‌شناسی ایران، علاوه بر محتوایی از برنامه‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی دانشگاه‌ها، بخش‌هایی از تاریخچه حشره‌شناسی ایرانی، بر اساس مشاهدات و تجربیات شخصی من و دیگر پیشکسوتان این رشته و نیز مطالب مرتبط با اجداد و دیرین شناسی و تنوع زیستی حشرات در فونستیک زیست منطقه حشرات و فلات ایران، تشریح شده است.

شجاعی افزود: مطالب موجود در این مجموعه، زمینه‌های اجتماعی و تکاملی حشرات، نکات مهم از رشد فکری و عاطفی زنبور عسل و مورچه‌ها، زمینه‌های صنعتی و روش‌های سنتی یا مدرن استفاده از محصولات و سایر رفتارهای زیستی از گروه حشره‌خوار (همچون استفاده از ملخ سبز با نام علمی Saga serrata) مورد طرح و بررسی قرار گرفته‌اند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید