سومین کنفرانس بین‌المللی «مهندسی قابلیت اطمینان»

http://www.callforpapers.ir/دانشگاه صنعتی امیرکبیر در راستای اهداف توسعه علمی و نهادینه‌سازی مفاهیم و کمیت سنجی معیار قابلیت اطمینان در رشته‌های مهندسی اقدام به برگزاری سومین کنفرانس بین‌المللی مهندسی قابلیت اطمینان کرده است.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ دکتر مجتبی صدیقی، دبیر سومین کنفرانس بین‌المللی مهندسی قابلیت اطمینان با اعلام این خبر اظهار کرد: ایمنی، امنیت، تحرک و رفاه زندگی انسان در جهان فناوری امروز بر طیف گسترده‌ای از وسایل، ماشین‌ها و سازمان‌های متنوع و پیچیده متکی است، به نحوی که وقفه در عملکرد و یا از کار افتادن هر یک از این تجهیزات می‌تواند موجب خسارات سنگین مالی، جانی و فاجعه بار شود.

 

وی با اشاره به نقش علم مهندسی قابلیت اطمینان در این زمینه ادامه داد: علم مهندسی «قابلیت اطمینان» با محوریت واقع نگری به حل مسائل می‌پردازد، از این رو در چند دهه اخیر این علم در عرصه تحقیقات، طراحی، تولید، راهبری و بهره برداری مورد توجه قرار گرفته است.

صدیقی، با بیان اینکه در این راستا دانشگاه صنعتی امیرکبیر اقدام به برگزاری کنفرانسی در این زمینه کرده است، یادآور شد: در سال جاری سومین کنفرانس قابلیت اطمینان با تاکید بر تجربیات و دستاوردهای دو کنفرانس پیشین در مقیاس بین‌المللی برگزار می‌شود.

دبیر کنفرانس بین‌المللی قابلیت اطمینان، تعداد مقالات ارسال شده به این کنفرانس را 375 مقاله ذکر و تصریح کرد: این کنفرانس توسط دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری پژوهشکده فناوری نوی این دانشگاه و حمایت همه جانبه پژوهشگاه فضایی ایران و پژوهشکده سامانه های فضانوردی برگزار می‌شود.

به گفته وی این کنفرانس با اهداف توسعه علمی و نهادینه سازی مفاهیم و کمیت سنجی معیار قابلیت اطمینان در رشته‌های مهندسی صنایع، مواد، مکانیک، برق و مخابرات، نرم افزار، معدن، عمران و راه آهن و هوافضا برگزار می‌شود.

دکتر محسن رضائیان، دبیر علمی این کنفرانس نیز، قابلیت اطمینان و تحلیل ریسک، آزمون‌های قابلیت اطمینان و به‌سازی قابلیت اطمینان و ایمنی را از محورهای مورد بحث و گفت‌وگو در این کنفرانس دانست و افزود: برگزاری 32 کارگاه آموزشی از برنامه‌های جنبی این کنفرانس است؛ این کارگاه‌های آموزشی در حوزه‌های صنعت خودرو، استانداردها، آزمون‌های غیر مخرب، پایش وضعیت، آزمون‌های قابلیت اطمینان و کارگاه ویژه مدیران ارشد صنایع خواهد بود.

وی با بیان این که زمان برگزاری سومین کنفرانس بین‌المللی مهندسی قابلیت اطمینان، 15 و 16 بهمن ماه امسال در دانشگاه صنعتی امیرکبیر است، افزود: علاوه بر آن نمایشگاه جانبی با هدف ارائه آخرین دستاوردهای صنعتی، تجربی و آزمایشگاهی در حوزه مهندسی قابلیت اطمینان برگزار می‌شود.

رضائیان، با اشاره به اهمیت قابلیت اطمینان در بخش صنایع خاطرنشان کرد: تکوین بسیاری از سازه‌ها و ساز و کارهای مهندسی مبتنی بر نوآوری در زمینه مواد، روش‌های طراحی و فناوری‌های ساخت و همچنین بهره برداری و پشتیبانی موجب نیاز و توجه روزافزون به رویکردی بنیادی به مفاهیم قابلیت اطمینان به عنوان محور توسعه مهندسی در هزاره سوم شده است.

دبیر علمی سومین کنفرانس قابلیت اطمینان، توسعه زندگی بشری و جهان اقتصاد در 5 دهه اخیر را مرهون پیشرفت‌های صنایع و رفع موانع و فاصله‌ها دانست و اظهار کرد: تکیه بر این معیار راه را برای تضمین ایمنی و ثمربخشی سامانه‌های مهندسی و تسریع روند تکامل صنایع در ابعاد مختلف هموار کرده است که از جمله می‌توان به بهبود و تداوم عملکردهای دسترس پذیر، کاهش هزینه‌ها، چرخه عمر، کاهش نیاز به تلاش در پایش، بازرسی و نگهداری و همچنین حوادث کمتر و تامین دوام بیشتر و پیش بینی عمر و صدمات احتمالی اشاره کرد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید