معاون پژوهشی دانشگاه کاشان: 40 درصد پایان نامه‌های مهندسی دانشگاه، کاربردی است

http://www.callforpapers.ir/معاون پژوهشی دانشگاه کاشان با اشاره به اهمیت کاتالیست‌ها در فرآیندهای پتروشیمی و پالایشی گفت: با توجه به اینکه کاتالیست‌ها بیشتر وارداتی بودند بعد از مشکلاتی که در راستای تحریم‌ها صورت گرفت دانش فنی ساخت کاتالیزورها مورد توجه دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه کاشان قرار گرفت و توانستیم در زمینه تهیه و تامین کاتالیست‌ها گام‌های خوبی برای صنایع مختلف کشور برداریم.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ مجید منعم زاده در گفت‌وگو با ایسنا ضمن  بیان اینکه در سال‌های اخیر در دانشگاه کاشان اقدامات خوبی مربوط به نفت، گاز و پتروشیمی انجام شده است، اظهار کرد: آزمایشگاه کاتالیست کاشان به عنوان آزمایشگاه قابل استناد در صنایع نفت و گاز بسیار مورد توجه است با توجه به اینکه این آزمایشگاه پنج سال پیش تاسیس شد، اما توانست توسعه پیدا کند تا جایی که طرح‌های کلان در این آزمایشگاه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اخیرا مکاتبه‌ای با وزارت نفت داشته و تقاضا کرده‌ایم با توجه به عملکرد دانشگاه کاشان و آزمایشگاه کاتالیست این دانشگاه، قطب گاز سنتز را به کاشان واگذار کنند و پس از بررسی‌های انجام شده با این تقاضا موافقت و دانشگاه کاشان به عنوان قطب گاز سنتز مورد تایید واقع شد و از این پس نیز همکاری‌های گسترده ای با صنایع نفت و گاز خواهیم داشت.

 

معاون پژوهشی دانشگاه کاشان با اشاره به طرح‌هایی که در سال گذشته در این آزمایشگاه اجرا شده است، گفت: طرح‌ها بیشتر مربوط به ساخت کاتالیست‌هایی بوده که در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده است و چیزی حدود 90 درصد محصولات پتروشیمی و محصولاتی که در پالایشگاه‌ها تولید می‌شود حداقل با یک کاتالیست در ارتباط است.

منعم زاده با بیان اینکه برخی کاتالیزورها به تولید صنعتی رسیده و در حال حاضر نیز در صنایع نفت و گاز مورد استفاده قرار گرفته است، ادامه داد: رویکرد دانشگاه کاشان، انجام پژوهش‌های کاربردی و حمایت و توسعه این پژوهش‌ها است که سود آن به طور مستقیم به صنعت و کشور برسد. البته دانشگاه کاشان نیز تجهیز و توسعه این آزمایشگاه و البته آزمایشگاه‌های دیگر را مد نظر دارد؛ حتی تمایل داریم پژوهشگرهایی را که بتوانند با دانشگاه همکاری‌های لازم داشته باشند جذب و رایزنی‌ها را با صنایع مختلف نفت، گاز و پتروشیمی توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه رشته‌های فنی مهندسی کاربرد وسیعی دارد، خاطرنشان کرد: رویکرد دانشگاه این است که هم دانشجویان و هم اساتید را تشویق کنیم تا پایان‌نامه‌هایشان را در رابطه با نیازهای بخش صنعت انتخاب کنند که البته طبق تاکیدات مقام معظم رهبری باید به سمتی برویم که 90 درصد پژوهش‌های کشور در راستای پژوهش‌های کاربردی باشد که متاسفانه در حال حاضر این آمار در کشور بیشتر از 10 درصد نیست، اما چشم انداز ما رسیدن این آمار به 90 درصد است.

منعم‌زاده خاطر نشان کرد: خوشبختانه دانشگاه کاشان نسبت به سال‌های قبل رشد داشته است و با همکاری‌هایی که با صنایع مختلف داشته در دانشکده مهندسی تقریبا حداقل 30 تا 40 درصد پایان نامه‌ها کاربردی است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید