کتاب «استان زنجان از دیدگاه زمین‌شناسی و اکتشاف» منتشر می‌شود

http://www.callforpapers.ir/به منظور جمع‌آوری اطلاعات در همه زمینه‌های زمین‌شناسی به صورت داده‌های رقمی به منظور تسهیل در استفاده محققان و فعالان این عرصه، کتاب «استان زنجان از دیدگاه زمین‌شناسی و اکتشاف» منتشر می‌شود.

به گزارش ایسنا، فریبرز بنی آدم، معاون مدیرکل ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با بیان اینکه زنجان، نخستین استانی است که اطلاعات زمین‌شناسی آن به‌ صورت مدون تحت‌ عنوان «استان زنجان از دیدگاه زمین‌شناسی و اکتشاف» منتشر می‌شود، افزود: متمرکز نبودن و پراکندگی اطلاعات زمین‌شناختی تهیه شده توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور باعث شده فراوانی و تنوع اطلاعات موجود برای کاربران ملموس نباشد؛ لذا از یک سال پیش، تدوین این اطلاعات به‌ صورت استانی در دستور کار دفتر ژئومتیکس قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این کتاب توسط انتشارات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور منتشر می‌شود، تصریح کرد: مجموعه اطلاعات پردازش شده علوم‌ زمین از جمله ژئوشیمی، ژئوتوریسم، ژئوفیزیک هوایی، زمین‌شناسی و دورسنجی استان در این کتاب به ‌صورت اطلاعات رقومی ارایه خواهد شد.

 

معاون مدیرکل ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با اشاره به اهداف انتشار این اطلاعات در قالب کتاب، تاکید کرد: به دلیل گستردگی زیاد داده‌های پایه و اطلاعات تحلیلی و متمرکز نبودن آنها، بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی و اجرایی که بایستی ادامه‌دهنده تحقیقات گذشته باشند، به صورت موازی و مشابه انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به امکان دسترسی آسان به کتاب اطلاعات جامع استانی، نیاز به مراجعه مستقیم محققان به کتابخانه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برطرف خواهد شد.

بنی‌آدم، همچنین از پروژه جدید تهیه نقشه‌های تحلیلی-زیرساختاری استان زنجان خبر داد و گفت: زنجان دومین استان پس از یزد است که نقشه‌های تحلیلی-زیرساختاری برای آن تهیه می‌شود تا افرادی که مایل به سرمایه‌گذاری صنعتی-معدنی در بخش‌های مختلف این استان هستند با اطلاعات کافی و به‌روز وارد این حوزه شوند.

وی خاطرنشان کرد: برای تهیه این نقشه‌ها بیش از 40 لایه اطلاعاتی در سیستم جغرافیایی GIS از جمله مشخصات پوشش گیاهی، جنگل‌ها، مراتع، چشمه‌ها و تاسیسات زیربنایی مختلف، وضعیت توپوگرافی، خطوط انتقال نیرو، سدها، محدوده‌های معدنی، نقشه‌های زمین‌شناسی‌ و…مورد تحلیل و پردازش قرار می‌گیرد و در نتیجه نقشه‌های تحلیلی متعددی به دست می‌آید که کاملا” ماهیت کاربردی دارند.

این کارشناس مسوول با بیان اینکه مجموعه حاضر حاصل تلاش کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در زمینه‌های مختلف بوده است، تاکید کرد: کار پردازش مجدد داده‌های ژئوشیمی توسط سعید جباری، پردازش تصاویر ماهواره‌یی توسط علی حسینمردی و پردازش داده‌های ژئوفیزیک هوایی توسط محمدرضا اخوان‌اقدم انجام شده است.

به گفته معاون مدیرکل ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، فصل ژئوتوریسم استان زنجان راعلیرضا امری‌ کاظمی و نازنین بدری، مدیر و کارشناس گروه میراث زمین‌شناختی تهیه کرده‌اند.

گفتنی است، کار گردآوری، نگارش و تحلیل مطالب مربوط به زمین‌شناسی و همچنین زمین‌شناسی اقتصادی و توانمندی‌های معدنی استان زنجان نیز توسط فریبرز بنی‌آدم، محسن شیرخانی، مریم عرفاتی، وحیده علیزاده، افسانه مهدیزاده و رقیه موسوی با همکاری غلامرضا راستگوی‌مقدم، رضا قاسمی و فیروز رسولی جمادی زیرنظر وحید فتوتی، مدیرکل ژئومتیکس انجام شده است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید