15 آزمایشگاه تخصصی تشخیص HIV / ایدز تا پایان سال درکشور راه اندازی می‌شود

http://www.callforpapers.ir/رییس اداره ایدز وزارت بهداشت از راه‌اندازی 15 آزمایشگاه تخصصی HIV / ایدز در کشور تا پایان سال خبر داد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ، دکتر عباس صداقت در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: با توجه به تاکید سازمان جهانی بهداشت در زمینه درمان و همچنین پایش درمان مبتلایان به HIV / ایدز و از طرف دیگر با توجه به تاکید برنامه ملی کنترل ایدز بر این موضوع، از سال گذشته راه اندازی 15 آزمایشگاه تخصصی HIV / ایدز در کشور در دستور کار قرار گرفت تا این آزمایشگاه‌ها بتوانند استان‌ها و شهرستان‌های منطقه خود را نیز تحت پوشش قرار دهند.

وی گفت: این آزمایشگاه‌ها باید برای تشخیص زودتر نوزادان مادران مبتلا به HIV / ایدز، اندازه‌گیری شاخص ایمنی بدن مبتلایان و اندازه‌گیری میزان بار ویروس در بدن مبتلایان را مد نظر داشته باشند. این آزمایشگاه‌های تشخیص طبی همچنین وظیفه کنترل کیفیت و آموزش نیروهای آزمایشگاهی استان‌های تابعه خود را نیز بر عهده دارند.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت افزود: اکنون در این زمینه در مرحله امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های مربوطه هستیم. دستگاه‌ها تامین شده و آماده نصب، کالیبره شدن و راه‌اندازی است. امیدواریم تا پایان سال بتوانیم این آزمایشگاه‌ها را در 15 دانشگاه کشور راه‌اندازی کنیم.

وی درعین حال افزود: البته ما همچنان تاکیدمان در درجه اول بر روی برنامه ملی پیشگیری از HIV / ایدز است. مردم به ویژه جوانان و نوجوانان باید بدانند که چگونه می‌توانند در برابر این بیماری از خود مراقبت کنند و از طرف دیگر تک‌ تک مردم باید روش‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری را به دیگران بیاموزند تا بتوانیم جامعه‌ای سالم داشته باشیم. جوانان و نوجوانان باید از رفتارهای پرخطر جنسی پرهیز کرده و نباید حتی برای امتحان هم که شده، مصرف مواد محرک یا مخدر داشته باشند.

صداقت در این باره ادامه داد: در هر حال اگر به هر دلیلی فرد تصور می‌کند در معرض رفتارهای پرخطر قرار گرفته، لازم است که به آزمایشگاه‌های استاندارد مراجعه کند. متاسفانه بعضا گزارش می‌شود که برخی از افراد به آزمایشگاه‌های غیراستاندارد مراجعه می کنند. لازم است تاکید کنیم HIV / ایدز نیاز به آزمایشات تکمیلی و تاییدی دارد. با آزمایش های تشخیص سریع نمی‌توان در مورد نتیجه آزمایش قضاوت کرد در نتیجه باید افراد به آزمایشگاه‌های استاندارد مراجعه کنند.

صداقت در این باره افزود: در حال حاضر امکانات استاندارد با بهترین کیفیت در آزمایشگاه‌های تحت پوشش معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌ها وجود دارد و خوشبختانه توانسته‌ایم خدمات رایگان و محرمانه به این بیماران را همچنان ادامه دهیم.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت در پایان گفت: در مجموع در درجه اول همه باید در برابر ابتلا به این بیماری از خود مراقبت کنند و در صورت لازم جهت تشخیص بیماری به آزمایشگاه‌های استاندارد و تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور مراجعه کنند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید