همایش بین‌المللی «اقبال لاهوری و اندیشه‌های او» در مشهد برگزار می‌شود

 

همایش بین‌المللی «اقبال لاهوری و اندیشه‌های او» با حضور اقبال‌شناسانی از هند، پاکستان، افغانستان و ایران اواخر ماه جاری در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.
به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir)، این همایش بین‌المللی 30 و 31 فروردین ماه در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد.

در همایش «اقبال و اندیشه‌های او» اقبال‌شناسان برجسته‌ای از نقاط مختلف جهان حضور خواهند یافت. از آن جمله می‌توان به پروفسور سهیل عمر و دکتر شهرزاد قیصر از پاکستان و محمد بقایی ماکان از ایران اشاره کرد.

همچنین اندیشمندان فارسی زبانی از کشورهای هندوستان، تاجیکستان و افغانستان در این همایش حضور خواهند داشت.

بنا بر اعلام دبیرخانه همایش بین‌المللی «اقبال و اندیشه‌های او» پس از فراخوان اعلام شده 121 مقاله به زبانهای فارسی، انگلیسی و اردو به این همایش رسید که پس از طی مراحل داوری 14 مقاله جهت ارائه و سخنرانی، 33 مقاله برای چاپ در مجموعه مقاله‌های همایش و 36 چکیده مقاله برای نشر در بخش چکیده مقاله­های همایش انتخاب شدند.

برنامه روز نخست همایش (چهارشنبه 30 فروردین 1391) سخنرانی برخی از اقبال‌شناسان خارجی و ارائه چند مقاله است. روز دوم همایش (شنبه 31 فروردین 1391) نشست تخصصی «وضعیت کنونی زبان وادب فارسی در پاکستان و شبه قاره» و پس از آن هم مراسم اختتامیه همایش همراه قرائت بیانیه آن برگزار خواهد شد.

با توجه به اینکه سال‌ها پیش از این زبان اردو و زبان پشتو به عنوان رشته فرعی در دانشگاه فردوسی مشهد تدریس می­شده، یکی از اهداف برگزاری این همایش تلاش برای راه اندازی و ایجاد گروه زبان و ادبیات اردو در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد است.

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید