بررسی تاثیر امواج مافوق صوت در فرایند ماشینکاری تخلیه‌ الکتریکی توسط محققان دانشگاهی

http://www.callforpapers.ir/اثرات افزودن نانوپودرها به دی‌الکتریک و همچنین اثرات بکارگیری امواج مافوق صوت (اولتراسونیک) بطور همزمان در فرایند ماشینکاری تخلیه‌ی الکتریکی در دانشگاه صنعتی اراک مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir)، دکتر عباس پاک، رییس دانشگاه صنعتی اراک که این طرح را در قالب پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک ساخت و تولید با همکاری هادی فتاحی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک ساخت و تولید، در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اراک انجام داده است، در این باره اظهار کرد: در این فرایند نوین ترکیبی، اثر پارامترهای ورودی شامل نوع و درصد اختلاط نانوپودرها در دی‌الکتریک، زمان روشنی پالس و جریان جرقه بر روی نرخ براده برداری، زبری سطح و نرخ فرسایش ابزار در فرایند ماشینکاری توسط تخلیه‌ی الکتریکی بررسی شده است. بر اساس نتایج بدست آمده، استفاده از نانوپودر باعث افزایش نرخ براده برداری، کاهش زبری سطح و فرسایش ابزار می‌شود.

 

وی افزود: در این روش استفاده از نانوپودر باعث بهبود انتقال حرارت، افزایش پایداری فرایند و افزایش تعداد و توزیع بهتر جرقه‌های سالم می‌شود. استفاده از امواج مافوق صوت نیز باعث افزایش نرخ براده‌برداری در اثر پدیده کاویتاسیون و افزایش جوشش حجمی شده است. همچنین در تلفیق استفاده از ذرات نانوپودر و امواج اولتراسونیک عملیات تعلیق ذرات در دهانه ماشینکاری بهتر صورت گرفته و به پایداری فرایند و افزایش نرخ براده‌برداری و کیفت سطح منجر شده است.

رییس دانشگاه صنعتی اراک در خصوص کاربردهای صنعتی حاصل از تحقیق انجام شده اظهار کرد: یکی از روش‌های مهم نوین در ماشینکاری قطعات دقیق و پیچیده از جنس مواد سخت، ماشینکاری با تخلیه‌ی الکتریکی (اسپارک) است که با توجه به کاربرد این روش در صنایع مختلف و پیشرفته، همواره بهبود عملیات براده‌برداری و کیفیت سطح حاصل از این فرایند مورد توجه بوده است.

پاک، با اشاره به اینکه یکی از روش‌های موثر در بهبود راندمان ماشینکاری با تخلیه‌ی الکتریکی، افزودن پودر مواد به دی‌الکتریک است، افزود: با پیشرفت فناوری‌های نوین از جمله استفاده از امواج مافوق صوت و نیز فناوری نانو بویژه در داخل کشور استفاده از روش‌های تلفیقی از این فناوری‌های نوین می‌تواند تحول قابل ملاحظه‌ای در افزایش کیفیت محصولات صنعتی و پیشرفته ایجاد کند و با ترکیب فرایندهای فناوری‌های نوین می‌توان در ساخت و تولید دریچه جدیدی را به دنیای براده‌برداری معرفی کرد که از کاربردهای مهم این طرح می‌توان به ساخت تجهیزات قابل نصب بر روی دستگاه‌های اسپارک صنعتی، افزایش سرعت ماشینکاری فرایند نوین اسپارک اشاره کرد.

رییس دانشگاه صنعتی اراک تصریح کرد: امکان ماشینکاری بر روی سطوح بزرگ و از جنس مواد فلزی سخت، افزایش دقت و کیفیت سطوح در قطعات پیچیده و از جنس مواد سخت، امکان ماشینکاری قطعات از جنس مواد کامپوزیتی، افزایش عمر قطعات تولیدی، حذف عملیات‌های بعدی جهت بهبود کیفیت سطح و دقت و امکان ماشینکاری مواد با رسانایی الکتریکی از کاربردهای مهم این طرح است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید