محقق برگزیده جشنواره رویان پاسخ داد: عوامل خطر ابتلا به اندومتریوز در زنان ایرانی چیست؟

http://www.callforpapers.ir/محقق برگزیده جشنواره تحقیقاتی رویان در بخش زنان و زایمان، طی تحقیقات خود با انجام یک پژوهش پیمایشی، عوامل خطر ابتلا به اندومتریوز در زنان ایرانی را مشخص کرد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر اشرف معینی – عضو هیأت علمی گروه زنان و زایمان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران- در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که سن، مدت ناباروری، شاخص توده بدنی، مدت سیکل قاعدگی، سابقه سقط، درد لگنی و سابقه خانوادگی، عوامل پیشگویی‌کننده برای ابتلا به هر نوع اندومتریوز است.

همچنین این تحقیقات نشان داده است که مدت ناباروری، شاخص توده بدنی، مقدار و مدت خونریزی قاعدگی، الگوی قاعدگی، درد لگنی و سابقه‌ خانوادگی می‌توانند عوامل پیشگویی خوبی برای ابتلا به نوع شدید اندومتریوز هستند.

اندومتریوز یکی از شایع‌ترین مشکلات باروری زنان در سنین باروری است که 2.5 تا 3.3 درصد زنان به آن مبتلا می‌شوند.

زنان مبتلا به اندومتریوز گاهی بی‌علامت‌اند اما اغلب از علائمی نظیر درد لگنی، سیکل‌های قاعدگی دردناک، خونریزی غیرطبیعی رحمی و ناباروری رنج می‌برند.

در این مطالعه مورد- شاهدی، زنان ناباروری که به منظور لاپاراسکوپی به دو مرکز ناباروری در تهران مراجعه کرده بودند، بررسی شدند. براساس یافته‌های لاپاراسکوپی، بیماران نابارور به دو گروه مورد (مبتلا به آندومتریوز) و کنترل (بیماران با لگن طبیعی) تقسیم شدند.

هم چنین گروه مورد، براساس شدت بیماری اندومتریوز به دو گروه خفیف (آندومتریوز مراحل 1 و 2) و شدید (اندومتریوز مراحل 3 و 4) گروه‌بندی شدند.

403 خانم نابارور در این مطالعه شرکت کردند که 250 نفر از آنها به اندومتریوز مبتلا بودند و به پرسش‌نامه‌ای متشکل از اطلاعات دموگرافیک و باروری پاسخ دادند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید