مقاله علمی «تاثیر یک داروی سرطان بر درمان آلزایمر» زیر سؤال رفت

http://www.callforpapers.ir/مطالعات صورت گرفته توسط گروهی از محققان بین‌المللی نشان می‌دهد، برخلاف ادعاهای قبلی مبنی بر اثربخشی داروی سرطان «تارگرتین» در درمان علائم بیماری آلزایمر، این دارو هیچ کمکی به بیماران نمی کند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) سال 2012 نتایج تحقیقاتی در مجله معتبر علمی Science‌ منتشر شد که نشان می‌داد،‌ داروی سرطان bexarotene با نام تجاری تارگرتین (Targretin)‌ بر روی موش های مبتلا به آلزایمر مورد آزمایش قرار گرفته و روند ساخت پلاک های مغزی مرتبط با بیماری بطور چشمگیری کاهش یافته اند.

در مطالعه سال 2012 عنوان شده بود که داروی سرطان می تواند در مدت سه روز 50 درصد و در مدت دو هفته 75 درصد پلاک های مغزی را از بین ببرد.

این نتایج حاکی از حذف سریع بسیاری از پلاک های مغزی، معکوس شدن روند آسیب های پاتولوژیک، شناختی و زوال حافظه بود که امیدهای تازه ای را برای بیماران مبتلا به آلزایمر ایجاد کرد.

اما یک تیم بین المللی از محققان دانشگاه های شیکاگو، نورث وسترن، واشنگتن در سنت لوئیس، توبینگن آلمان و بیمارستان عمومی ماساچوست اعلام کرده اند که آنها قادر به تکرار نتایج تحقیق اولیه نبوده و تردیدهای فراوانی در خصوص صحت آن وجود دارد.

پروفسور «سانگرام سیسودیا» از دانشگاه شیکاگو تأکید می کند: اعلام نتایج آزمایش داروی سرطان «تارگرتین» برای بهبود علائم آلزایمر در یک کنفرانس علمی کوچک باعث شگفتی بسیاری از محققان شد و ما را بر آن داشت که این نتایج را بار دیگر تکرار و مورد ارزیابی قرار دهیم.

این آزمایش چندین بار در آزمایشگاه های مختلف بر اساس فرآیند شرح داده شده در مجله Science تکرار شد، اما در هیچ مرحله ای نتایج اعلام شده در مطالعه سال 2012 بدست نیامد.

پروفسور «رابرت واسار» از دانشگاه نورث وسترن خاطر نشان می کند: برخی پزشکان در حال حاضر برای درمان مبتلایان به آلزایمر، داروی سرطان تارگرتین را تجویز می کنند که با عوارض جانبی مختلفی همراه است.

به گفته «واسار»،با توجه به نتایج چند آزمایش مجزا در آزمایشگاه های مختلف و بی تأثیر بودن داروی سرطان برای درمان نشانه های آلزایمر، روند تجویز این داور باید بسرعت متوقف شود.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید