انتشار 880 نشریه علمی در حوزه وزارت علوم

http://www.callforpapers.ir/رییس مرکز برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام فعالیت 880 نشریه علمی در حوزه وزارت علوم از ایجاد نشریات علمی -کاربردی در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر مظفر شریفی در نشست خبری اعلام مرحله چهارم حمایت هدفمند از نشریات علمی کشور با بیان این که در سالهای گذشته رشد خوبی در توسعه کمی و ارتقاء کیفی نشریات حوزه وزارت علوم، تحقیقات وفناوری صورت گرفته است، گفت: تا پایان سال 91، 880 نشریه علمی از کمیسیون نشریات وزارت علوم مجوز کسب کرده‌اند که بیش از 50 درصد این نشریات در حوزه‌های علوم انسانی فعالیت می‌کنند.

 

وی با اشاره به اجرای طرح آمایش نشریات علمی کشور گفت:‌ درصددیم متناسب با توسعه‌ی نشریات علمی در کشور طرح آمایش نشریات را نیز اجرا کنیم تا در حوزه‌هایی که نیازمند ایجاد نشریات جدید هستیم توسعه‌ی هدفمند متناسب با نیازها صورت گیرد.

همچنین با توجه به گرانی کاغذ به شدت بحث الکترونیکی شدن نشریات از سوی کمیسیون نشریات وزارت علوم پیگیری می‌شود تا این موضوع جایگزین چاپ کاغذی نشریات شود.

شریفی با بیان این که حمایت از نشریات علمی – ترویجی یکی از برنامه‌های مهم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، خاطرنشان کرد: در برخی حوزه‌ها نیاز کشور به توسعه‌ی نشریات علمی – ترویجی کمتر از توسعه‌ی نشریات علمی – پژوهشی نیست. در همین راستا با توجه به این که دانشگاه‌ها رغبت کمتری به انتشار این گونه نشریات دارند، درصددیم با تغییر امتیازهای این گونه نشریات زمینه‌ی افزایش تعداد نشریات علمی – ترویجی در کشور را فراهم کنیم.

رییس مرکز برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری پژوهشی وزارت علوم تصریح کرد: همچنین درصدد ایجاد نشریات علمی – کاربردی هستیم که هم اکنون دستورالعمل آن در حال تدوین است چرا که علاوه بر حرکت به سمت انتشار نشریاتی که تولید علم را بر عهده دارند باید نشریاتی نیز در کشور به چاپ برسند که علوم مختلف را جهت‌دهی کنند.

به گفته شریفی، کمیسیون نشریات وزارت علوم به دنبال این است که در حوزه‌هایی مانند علوم انسانی، کشاورزی، علوم پایه، فنی مهندسی نشریات هسته یا قله ای داشته باشیم که سایر نشریات را به دنبال خود حرکت دهند.

رییس مرکز برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری پژوهشی وزارت علوم با تاکید بر این که کمیسیون نشریات وزارت علوم با جدیت با تاخیر چاپ نشریات علمی مبارزه می‌کند، خاطرنشان کرد: یکپارچه شدن انتشار نشریات علمی یکی از برنامه‌های آتی کمیسیون نشریات است که درصددیم با هماهنگی و همکاری کمیسیون نشریات وزارت بهداشت و حوزه‌های علمیه و با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک رویه‌ی واحد در چاپ نشریات علمی ارائه دهیم.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید