ابلاغ فهرست نشریات غیرمعتبرخارجی به دانشگاه ها و موسسات پژوهشی

http://www.callforpapers.ir/مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ابلاغ فهرست نشریات غیرمعتبر خارجی به دانشگاه ها و موسسات پژوهشی سراسر کشور به منظور پیشگیری از انتشار مقالات ارزشمند پژوهشگران کشور در این گونه نشریات خبر داد.
به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر ˈمظفر شریفیˈ خاطرنشان کرد : بررسی و ارزیابی مداوم نشریات غیرمعتبر خارجی به منظورارتقای کیفیت تولیدات علمی ، پیشگیری از انتشار مقالات ارزشمند پژوهشگران کشور در نشریات غیرمعتبر خارجی و ایجاد وحدت رویه و یکسان سازی در دانشگاه های کشورآغاز شد و بدین ترتیب فهرست نشریات خارجی که از شرایط کمی و کیفی لازم برخوردار نبودند با عنوان فهرست نشریات غیرمعتبر (Black list) معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وی گفت : تعداد نشریات غیرمعتبر که تاکنون شناسایی شده اند 197 نشریه است و فهرست آنها آماده بهره برداری است. این فهرست با همفکری و مشارکت صاحب نظران حوزه های تخصصی و بر اساس تجربیات دانشگاه های مختلف کشور و پس از بررسی های دقیق و مستمر کارشناسی تنظیم شده است و به طور مداوم روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار می گیرد.

 

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد : برخی از نشریات خارجی به دلایلی نظیر نامشخص بودن ترکیب هیات تحریریه و در مواردی ضعیف بودن کادر علمی هیات تحریریه، نداشتن یا نامشخص بودن فرایند داوری، فاصله بیش از حد و به طور غیر معمول کوتاه دریافت تا انتشار مقاله، تأکید بیش از حد بر دریافت وجه در وب سایت مجله به طوری که در وب سایت بیشتر این مجله ها بیش از آن که بر فرایند داوری و چگونگی ارزیابی علمی تاکید شده باشد بر نحوه پرداخت و دریافت مبالغ مختلف تاکید شده است، در این فهرست قرار گرفتند.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم افزود: همچنین اعتقاد بسیاری از اعضای هیات علمی و دانشگاه های کشور بر بی اعتبار بودن نشریه، کیفیت علمی پایین مقالات بر اساس بررسی های تخصصی، سهم خود استنادی بالا در مقالات، دارا بودن ناشران تجاری با اهداف کاملا انتفاعی، داشتن ناشرانی نه چندان باسابقه در انتشار مجله های علمی، دارا بودن ناشرانی ناشناس و شناخته نشده و دلایل دیگری از این قبیل، موجب قرارگیری نام آنها در این فهرست شده است.

وی ادامه داد: در عین حال، به منظور حمایت از مردم مظلوم فلسطین و در راستای همسویی با سیاست های کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی در محکومیت رژیم صهیونیستی، نشریات رژیم صهیونیستی نیز دراین فهرست قرار گرفته اند.

شریفی افزود : از زمان اعلام این فهرست و ورود عنوان هر نشریه به آن ، به مقالات منتشر شده در آن هیچ گونه امتیازی تعلق نمی گیرد. برخی از نشریاتی که در این فهرست قرار گرفته اند کاملا هدف تجاری دارند و هیچ گونه جایگاه علمی ندارند و به نظر می رسد که تنها ملاک چاپ مقاله در آنها دریافت وجه است و بلافاصله پس از دریافت اقدام به انتشار مقاله می کنند.

وی افزود: ما در حال بررسی این گونه مجله ها هستیم و در صورت اثبات این موضوع احتمالاً تمامی مقاله های این گروه از نشریه های بی اعتبار و حتی مقاله هایی که در گذشته در آنها به چاپ رسیده است بی اعتبار تلقی خواهند شد.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم گفت: این فهرست به طور مداوم در معاونت پژوهش و فناوری وزارتخانه مورد بررسی و بازبینی قرار می گیرد، هر یک از این نشریات در صورت ارتقای کیفیت و برخورداری از سطح علمی قابل قبول، پس از بررسی در کمیته تخصصی مربوطه و تایید این معاونت، از این فهرست خارج خواهد شد و به همین ترتیب، در صورتی که نشریات نامعتبر جدیدی شناسایی شوند، به این فهرست اضافه خواهند شد.

فهرست نشریات غیرمعتبر از طریق وبگاه ˈدفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشیˈ به آدرس http://rppc.msrt.ir در دسترس دانشگاه ها و موسسه های پژوهشی سراسر کشور قرار دارد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید