جایگاه فلسفی دکتر دینانی در تازه‌ترین شماره «پنجره» بررسی شد

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fa/thumb/c/ca/DSC_0050-72dp.jpg/240px-DSC_0050-72dp.jpgمجله هفتگی «پنجره» در شماره 128 خود به جایگاه فلسفی دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی می‌پردازد.
به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور، دکتر غلامحسین ابراهیمی ‎دینانی، چهره ماندگار فلسفه و استاد بازنشسته دانشگاه تهران که بزرگ‎ترین افتخارش را شاگردی علامه طباطبایی می‎داند، نام ‎آشنایی برای عموم مردم و خصوصاً علاقه‎مندان حکمت و فلسفه است.

و با کتاب‌ها، سخنرانی‎ها، کلاس‎ها و به‎خصوص برنامه معرفت که هر هفته از شبکه چهار صداوسیما پخش می‎شود، در نزد اهالی فرهنگ، هنر، علم و اندیشه چهره شتاخته شده و شاخصی محسوب می‎شود. مردم‎داری از جمله صفات بارز دکتر دینانی است؛ او سقراط‎وار بیشتر وقت خود را نه با اساتید برجسته فلسفه که با مردم عادی می‎گذارند و بر سر مسائل فلسفی با آنها هم‎سخن می‎شود و در پاسخ به سئوالاتشان با طرح سئوالاتی آن‎‎ها را به جواب‎‎‎های مورد نظرش رهنمون می‎کند.

پرونده اندیشه صد و بیست و هفتمین شماره هفته‎نامه پنجره با آثار و گفتارهایی از دکتر احمد احمدی، رضا سلیمان حشمت، دکتر غلامرضا اعوانی، کریم فیضی، علی اوجبی، دکتر سعید انواری، حسن سیدعرب و دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی به روش، منش و جایگاه فلسفی دکتر دینانی می‎پردازد.

بدون‎ شک مجلس‎ شورای‎ اسلامی‎، از اهمیت ویژه و والایی برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم‌گیری‎ها، قانون‎گذاری‎ها و برنامه‎ریزی‎هاست، این نهاد چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد و به‎عنوان عصاره ملت جزء لاینفک نظام است و در یک کلام سلامت نظام، به سلامت مجلس وابسته است. در شرایط کنونی، به‎خصوص بعد از فتنه 88، که دشمنان خارجی و بدخواهان داخلی تمام تلاش خود را برای ضربه به نظام به‎کار گرفته‎اند، ملت شهیدپرور کشورمان باید تلاش کنند با حداکثر آگاهی و بصیرت، افراد صالح و شایسته و حقیقتا حایز شأن نمایندگی این ملت عظیم را به مجلس بفرستند. با این وصف نظام اسلامی می‎تواند مطمئن باشد که در جهت آرزو‎ها و اهداف خود حرکتش به سمت تعالی را استمرار خواهد بخشید.

گروه سیاسی هفته‎نامه پنجره در شماره صد و بیست و هفتم این نشربه، با ‎آثار و گفتارهایی از دکتر علیرضا مرندی، دکتر لاله افتخاری، فاطمه رهبر، محمدرضا باهنر، علی‎اصغر خانی و مهندس حمید فرمانی، به نقد عملکرد مجلس هشتم و بایسته‎‎های مجلس آینده در حوزه‎‎های مختلف پرداخته است.

جشنواره فیلم فجر امسال سی‎ساله شد، اما فرخندگی سی‎امین تحویل سال سینمایی با تماشای آثار ارزنده زیادی همراه نشد، تا بسیاری از حاضران در کاخ جشنواره امسال با این سئوال روبه‎رو شوند که چه بر سر سینمای ایران آمده است؟ با این حال اما دبیر جشنواره امسال همانطور که قول داده بود یکی از منظم‎ترین جشنواره‎های سال‌های گذشته را برگزار کرد تا برای نخستین بار از آن بی‎برنامگی‎های معمول در جشنواره فیلم فجر در سی‌امین دوره آن خبری نباشد.

پرونده سرویس هنری پنجره 127 با آثار و گفتارهایی از علیرضا سجادپور، جواد طوسی، محمد رضا بایرامی، کیوان کثیریان، جمال شورجه و دکتر سهیلا صادقی، به کم و کیف برگزاری جشنواره سی‎ام و فیلم‎های ارائه شده در آن می‎پردازد.
چند سالی ا‎ست که بحث رتبه‎بندی دانشگاه‎ها در ایران شدت گرفته و دانشگاه‎های ایران نیز درگیر این سنجش که لزوما نیز توسط نهادهای دولتی انجام نمی‎شود شده‎اند. بدیهی‎ است در هر سنجشی این شاخص‎ها هستند که نتیجه نهایی آن را رقم می‎زنند و هر کشوری در نظام ارزیابی خود، شاخص‎هایی را به کار می‌بندد که در نهایت به نفع دانشگاه‎های خود تمام می‎شود. با این حساب از آنجا که اغلب دانشگاه‎های کشور ما با اجحاف روبه‎رو شده‎اند، این ضرورت به میان می‎آید که ما نیز نیازمند یک نظام ارزش‎یابی برای دانشگاه‎ها با عنایت به شاخص‎های بومی‎ خود هستیم.

این مساله در پرونده دانشگاه پنجره 127 با آثار و گفتارهایی از دکتر جعفر مهراد، دکتر مهدی نژاد نوری و … مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

در بخش باشگاه اهل قلم این شماره، مقالاتی از حیدر رحیم پور ازغدی، احمد رهدار، جواد محدثی و سید محمد روحانی منتشر شده است. در صفحات برون مرزی پنجره 127نیز مباحثی چون: اوج‎گیری مجدد قیام مردم بحرین در اولین سالگرد آن، هک سایت سیا و کشورهای قربانی بحران اقتصادی در اروپا خواهید بود. همچون همیشه صفحات، فراسو و مجله خبری (که به مهم‌ترین اخبار هفته به شکلی موجز می‎پردازد)، دیگر بخش‌های تازه‎ترین شماره این نشریه را تشکیل می‎دهد.

صد و بیست و هفتمین شماره پنجره در 84 صفحه و بهای 1500 تومان روی پیشخوان روزنامه‌فروشی‎هاست.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید