ابداع جراحی جدید برای درمان آب سیاه

محققان موفق شدند که بیماری آب سیاه را که به دزد خاموش بینایی شهرت دارد طی یک عمل جراحی که تنها 15 دقیقه زمان می برد با یک قطعه الکترونیک درمان کنند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، آب سیاه شرایطی است که اغلب بدون علائم رخ می دهد و ابتلا به آن صدمات غیرقابل برگشتی به اعصاب بینایی وارد کرده و موجب می شوند که نابینایی فرد غیرقابل درمان شود.

برای بسیاری از مبتلایان، درمان به معنای یک عمل یک ساعته با بیهوشی کامل برای برش و بخیه دوباره چشم است.

اما یک عمل جراحی جدید که طی آن از یک قطعه الکترونیک استفاده می شود می تواند ظرف 15 دقیقه این بیماری را بدون هیچ برشی درمان کند و برای انجام این عمل جراحی بیهوشی کامل ضرورتی ندارد و تنها یک بیهوشی موضعی صورت می گیرد.

آب‌سیاه یا گلوکوما‏ نوعی بیماری چشم است که در آن به علت افزایش شدید فشار مایع درون چشم، دید از بین می ‌‏رود.

به ‌طور کلی اشکال در خروج این مایع از منافذ بسیار کوچکی در اطراف عنبیه است. در برخی موارد به طور مادرزادی منافذ تنگ هستند. در موارد دیگر جلو آمدن عنبیه یا مسدود شدن این منافذ با رنگدانه‌های عنبیه یا یاخته‌های خون پس از خونریزی داخل چشم مسیر تخلیه مایع داخل چشم تقریبا مسدود می‌شود. زیادی فشار داخل چشم منجر به تحلیل عصب بینایی و درپی آن کاهش بینایی می ‌شود.

 

از دست رفتن بینایی با محیط اطراف شبکیه آغاز می شود، به این معنا که ممکن است افراد تا زمانی که دید آنها کاملا تحلیل نرفته متوجه بروز هیچ نوع مشکلی نشوند.

اکثر مبتلایان به آب سیاه، 9 نفر از هر 10 نفر می توانند شرایط خود را با قطره چشم یا داروهایی که فشار را در کره چشم کم می کند کنترل کنند، اما برخی از این درمانها بی تأثیر است و جراحی پس از آن ضروری است.

در جراحی سنتی، جراحان حفره ای در چشم ایجاد می کنند تا کانالی ایجاد شود که موجب خارج شدن مایع شود. در جراحی جدید جراح تلاش می کند مشکل جمع شدن آب را حل کند.

در آب سیاه مزمن، غشائی که مایع از طریق آن دفع می شود مسدود می شود. به این معنا که مایع در چشم به دام افتاده و نمی تواند وارد کانال شلم شود و در قرنیه باقی می ماند. جراحان برای حل این مشکل نوک باریک و بلند یک قلم را وارد چشم کرده و از گرمایی که به صورت الکتریکی ایجاد می شود برای سوزاندن قسمتهای آسیب دیده به کار می رود. این ابزار به طور همزمان ضایعات باقی مانده را فرومی کشد.

این درحالی که جراحی سنتی با مشکلاتی هم رو به رو می شود، اما جراحی جدید عمدتا موفق است و پس از آن نیز نیاز به معاینه بیمار کمتر می شود.

جاناتان روسیتر مبتکر این جراحی که در حال حاضر در اروپا و آمریکا مورد توجه است اعتقاد دارد که این جراحی به زودی جایگزین مدل قبلی جراحی می شود.

وی اظهار داشت: رویه استاندارد زمان بسیاری می برد و این زمان جدای وقتی است که بیشهوشی بیمار در جریان است. از سوی دیگر عواقب جراحی جدید بسیار کمتر از جراحی سنتی است و احتمال عفونت پس از عمل نیز کمتر می شود.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید