ورود اولين كاوشگر نقشه‌بردار ناسا به مدار ماه در آستانه سال نو ميلادي

http://www.aftabir.com/news/2012/jan/01/images/76dac3740bff27f6b2e36f23e52d9f7e.jpgاولين كاوشگر نقشه‌بردار گرانش ماه ناسا در آخرين روز سال 2011 وارد مدار ماه شد كه نخستين مأموريت سال 2012 را به منظور بررسي پوسته تا هسته نزديكترين همسايه زمين رقم زده است.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور،  كاوشگر گريل A- ناسا پس از سفري سه ماهه، روز گذشته، موتور اصلي خود را روشن كرده و طي يك مانور 40 دقيقه‌اي وارد مدار ماه شد.

كاوشگر ديگر، گريل-B ، قرار است امروز در ساعت 22:05 به وقت گرينويچ وارد مدار شود.

اين كاوشگرها پس از چرخش تدريجي در مدارهاي بسيار پايين ماه، بصورت پشت سر هم به سرعت در اطراف اين قمر حركت كرده و ميدان مغناطيسي آن را با جزئيات دقيق طراحي خواهند كرد.

محققان انتظار دارند كه اين سنجش‌ها بتوانند به كشف اسراري در مورد تركيبات و سير تكاملي ماه كه با وجود بيش از 100 ماموريت هنوز ناشناخته باقي مانده، كمك كنند.

دانشمندان بر اين باورند كه ماه در پس برخورد يك سياره بزرگ به اندازه مريخ با زمين در حدود 405 ميليون سال قبل بوجود آمده است. اين برخورد منجر به پرتاب ميزان عظيمي از ذرات به فضا شده كه در آخر بهم آميخته شده‌اند.

با وجود اين كه اين فرضيه مورد پذيرش واقع شده، اما هنوز ناگفته‌هاي زيادي در مورد تكامل اين قمر از آن زمان تا كنون باقي مانده است. يكي از آنها تفاوت بسيار عظيم سمت قابل مشاهده ماه با طرف ديگر آن است.

ماموريت 496 ميليون دلاري گريل (بازيابي اطلاعات گرانش و آزمايشگاه داخلي) در سپتامبر آغاز شد كه پس از طي سه ماه سفر، گريل آرام و مستقيم به مدار ماه رسيد.

جالب اين كه مأموريت آپولو 11 ناسا، در سال 1969 طي سه روز به ماه رسيد؛ چرا كه در آن زمان سرعت در ميان اولويتهاي اين سفر قرار داشته، در حالي كه سفر گريل به شكل مصرف كارآمد انرژي بوده و به دانشمندان زمان كافي براي بررسي سلامت كاوشگر و بالا بردن اطلاعات علمي خود ارائه كرد.

كاوشگرهاي گريل براي دو ماه به چرخش مدارهاي پائين ماه پرداخته و تا ارتفاع 55 كيلومتري سطح ماه در ماه مارس پائين خواهند رفت. در آن زمان آنها كار نقشه برداري و سنجشهاي خود را براي 82 روز در فاصله بين 121 تا 362 كيلومتر از يكديگر آغاز خواهند كرد.

سنجش‌ها توسط تيم تحقيقاتي زميني اين كاوشگرها براي طراحي يك نقشه دقيق از ميدان مغناطيسي ماه مورد استفاده قرار گرفته كه به نمايش اطلاعات زيادي در مورد تركيبات ماه خواهد پرداخت و به دانشمندان در درك چگونگش شكل‌گيري ماه و تغييرات آن در طول زمان كمك خواهد كرد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید