یك ایرانی موفق به ساخت روباتی با روابط دوستانه شد

http://img.irna.ir/1390/13901126/30819284/T30819284-2276959.jpgیك محقق ایرانی برای نخستین بار در دنیا موفق به ساخت نسل جدیدی از روباتها با قابلیت برقراری روابط دوستانه (LOVOTICS) با استفاده از هوش مصنوعی شده است.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور، این محقق ایرانی روز چهارشنبه در گفتگوی اختصاصی با ایرنا اظهارداشت: این روبات بر اساس تحلیل روابط محبت آمیز میان انسان‌ها قادر است رفتارهای فرد مقابل خود را تقلید كند و حركات بدن، شادی، ناراحتی، ترس، تعجب، تنفر و عصبانیت را با استفاده از نورهای LED یا لرزش فیزیكی به نمایش بگذارد.

‘هومن سامانی’ كه مدرك كارشناسی خود را در رشته مهندسی مكانیك از دانشگاه صنعتی اصفهان اخذ كرده است، افزود: انتقال اطلاعات به این نوع روبات از طریق صدا، تصویر و لمس كردن است.

وی توضیح داد: روبات لاواتیكس به تعدادی دوربین و حسگر مجهز است كه امكان شناسایی كاربر و ایجاد رابطه دوستانه با انسان را برایش فراهم می كند به طوریكه به هنگام ابراز محبت به دیگران نزدیك شده و نورهایی با رنگهای متفاوت پخش می كند.

وی كه مدرك دكترای خود را در زمینه روباتیك از دانشگاه ملی سنگاپور اخذ كرده ، تحقیق برروی توانایی برقراری رابطه عاطفی روبات ها را موضوع اصلی پروژه دكترای خود عنوان كرد و گفت: روابط دوستانه این روبات بر اساس تركیبی از دانش عصب شناسی، هورمون شناسی، روان شناسی، فلسفه و عوامل زیستی انسان صورت می گیرد.

سامانی با اشاره به اینكه امروزه مهندسی روباتیك بدنبال روشی برای بهبود روابط انسانی بوسیله روبات ها است، ادامه داد: فناوری ساخت روبات به این سمت حركت می كند كه توانایی دریافت، پردازش و انتقال احساسات واقعی بشر در روبات های نسل جدید ایجاد شود.

این محقق مهندسی روباتیك، زیبایی، یادگیری، ارتباط برقرار كردن در طول زمان و احساس تعلق داشتن را از جمله ویژگی های مهم این روبات دانست و تصریح كرد: بحث طراحی روبات نیز برای نشان دادن احساسات و روابط عاطفی در این پروژه بسیار مهم بود.

سامانی با اشاره به اینكه كار بر روی این پروژه را از سال 2007 آغاز كرد، گفت: در سال 2011 موفق به ساخت روبات لاواتیكس با همكاری مركز تحقیقاتی مشترك سنگاپور و ژاپن شدم و هم اكنون تعدادی از شركتها و دانشگاه های بزرگ دنیا برای این روبات و اطلاع از دانش فناوری آن درخواست دارند.

وی كه پیش از این عضو تیم روبوكاپ ایران نیز بوده است، تصریح كرد: این روبات در زمینه هایی برای برقراری روابط عاطفی و دوستانه در كنار انسان مانند كودكان و افراد مسن كاربرد دارد به شرطی كه انسان آن روبات را قبول كند.

وی با تاكید بر اینكه روباتها نمی توانند جایگزین انسان باشند ، افزود: روبات در كنار انسان برای بهبود كیفیت زندگی او كاربرد دارد.

به گفته وی بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، روبات ها تا سال 2050 به صورت گسترده وارد زندگی مردم می شوند و در زمان حاضر بیشتر در مراحل تحقیقاتی قرار دارد.

سامانی، نسل های روباتیك را به ترتیب روباتهای صنعتی، سرویسی، خدماتی و اجتماعی دانست و تاكید كرد: امروزه عصر روباتهایی با روابط دوستانه است.

این محقق در زمان حاضر در ایران به سر می برد و یك سمینار آموزشی درباره لاواتیكس در دانشگاه صنعتی اصفهان ارایه كرده است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید