آخرين چالشها و راهکارهاي مقابله با خشکسالي در دانشگاه صنعتي اصفهان بررسي شد

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1388/05/19/723136_PhotoA.jpgسومين همايش علمي آموزشي «زاينده‌رود، چالش‌ها و راهکارها» با شرکت جمعي از صاحب نظران دانشگاهي، مديران اجرايي، نمايندگان بخش کشاورزي و توليدکنندگان پنجشنبه در دانشگاه صنعتي اصفهان برگزار شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور،‌ در اين همايش که با حضور مهندس قدمي، معاون وزير و رئيس سازمان مديريت بحران كشور، استاندار اصفهان و جمعي از مديران اجرايي اصفهان و نيز پژوهشگراني از بخش آب و کشاورزي برگزار شد، آخرين راهکارها به منظور کاهش تبعات حاصل از خشکسالي بر حوزه آبي زاينده رود مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

دکتر ذاکر اصفهاني، استاندار اصفهان در اين همايش، با اشاره به اولويت‌هاي استان به منظور مديريت و کنترل محيط زيست اظهار كرد: تا کنون 12 همايش جهت بررسي مشکلات ناشي از بحران‌هاي طبيعي در سطح استان برگزار شده است که اين همايش، سومين همايش تخصصي به منظور بررسي خشکسالي و تبعات آن بر زاينده رود و استان است.

وي با تأکيد بر نقش محققان دانشگاهي به ويژه دانشگاه صنعتي اصفهان در ارائه راهکارهاي علمي مقابله با خشکسالي، از تشکيل کميته جامع توسعه کشاورزي استان در راستاي طرح جامع ملي توسعه کشاورزي در آينده نزديک خبر داد.

مديرکل مديريت بحران استان اصفهان نيز هدف از برگزاري اين همايش علمي، آموزشي را بهره‌مندي از خرد جمعي به منظور مقابله با بحران آب استان عنوان کرد و افزود: با برنامه‌ريزي صحيح به منظور انتقال آب، مصرف بهينه و اصلاح الگوي مصرف و نيز استفاده از پساب‌هاي قابل استحصال، مي‌توان بخشي از مشکلات ناشي از کمبود آب را کاهش داد.

مهندس منصور شيشه فروش با اشاره به تدوين سند خشکسالي استان اصفهان به همت و تلاش محققان و مراکز علمي پژوهشي استان، تصريح کرد: دستاوردهاي حاصل از همايش‌هاي خشکسالي، شامل ده‌ها مقاله علمي از اعضاي هيأت علمي دانشگاه صنعتي اصفهان، دانشگاه اصفهان و بيش از 70 تن از محققان ساير دانشگاه‌ها در اين بخش بوده است.

وي شرايط خشک اقليمي کشور و استان اصفهان را تهديدآميز خواند و ادامه داد: به منظور کاهش تبعات حاصل از خشکسالي، مجموعه مديران استان اقداماتي را در دستور کار قرار داده‌اند که آبرساني سيار به 14 هزار هکتار از باغات و نيز تأمين آب 380 روستا از طريق تانکر بخشي از اين اقدامات است.

شيشه فروش افزود: خشکسالي سال‌هاي اخير، خسارت‌هاي فراواني به همراه داشته است که خشکي و کم آبي 50 درصد از سفره‌هاي زيرزميني استان، بخشي از اين مشکلات بوده و براي جبران آن به حدود 21 سال بارندگي مطلوب نياز است.

در ادامه اين همايش، تعدادي از اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌هاي اصفهان و صنعتي اصفهان و نيز محققاني از ساير مراکز تحقيقاتي استان به ارائه مقالات خود پيرامون راهکارهاي مواجهه با بحران خشکسالي، زمينه‌هاي کاهش مشکلات ناشي از آن و نيز روش‌هاي بهره‌مندي از ساير منابع آبي پرداختند.

همچنين در اين همايش از تعدادي از محققان و مديران اجرايي برتر استان اصفهان به جهت فعاليت در بخش‌هاي پژوهشي و مديريتي مقابله با خشکسالي تجليل شد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید