نخستین کنفرانس تخصصی پلاسما در کرمان

خبرگزاری فارس: نخستین کنفرانس تخصصی پلاسما در کرماننخستین کنفرانس تخصصی تخلیه‌های الکتریکی، پلاسما و مهندسی پلاسما در مرکز بین‌المللی علوم و تکنولوژی پیشرفته و علوم محیطی ماهان برگزار شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور، دبیر برگزاری نخستین کنفرانس تخصصی تخلیه‌های الکتریکی، پلاسما و مهندسی پلاسما صبح امروز در مراسم افتتاحیه، اظهار داشت: تبادل علمی و نظرات پژوهشگران در این رشته از اهداف برگزاری این همایش است.

علیرضا اشرف‌گنجویی محورهای مورد بحث در این کنفرانس یک روزه را شامل فرآیند اتمی در پلاسما، پردازش سطوح به وسیله‌‌ تخلیه الکتریکی و پلاسما، مدل‌سازی تخلیه‌های الکتریکی و پلاسما، منابع پلاسما و نواحی تخلیه الکتریکی و کاربردهای پلاسما عنوان کرد.

وی افزود: از میان 77 مقاله ارسال شده به این کنفرانس بر اساس شاخص‌های مصوب کمیته علمی و داوران 54 مقاله به صورت پوستر و 11 مقاله در قالب سخنرانی پذیرش شد.

اشرف‌گنجویی تصریح کرد: این همایش توسط مرکز بین‌المللی علوم و تکنولوژی پیشرفته و علوم محیطی برگزار شد.

وی بیان داشت: پلاسما، سامانه‌ای از ذرات باردار و خنثی است که دارای دو خاصیت شبه‌خنثایی و تجمعی است.

اشرف‌گنجویی عنوان کرد: حدود 99.9 درصد مواد موجود جهان در حالت پلاسما قرار دارند و این مهم، ارزش دانش تخلیه‌های الکتریکی پلاسما و مهندسی پلاسما را به عنوان حالت چهارم ماده خاطرنشان می‌کند.

دبیر برگزاری نخستین کنفرانس تخصصی تخلیه‌های الکتریکی، پلاسما و مهندسی پلاسما گفت: در آغاز جهان، هر چیزی در حالت پلاسما بود و در عصر حاضر، ستارگان، سحابی‌ها و فضای بین سیارات با پلاسما پر شده است.

وی افزود: پلاسماهای زمینی در تجربیات آزمایشگاهی گوناگونی رخ می‌دهند که از جمله می‌توان کاربردهای گسترده آن در صنایع مربوط به ساخت میکرو‌مدارها، پوشش‌دهی سطح فلزات، تصفیه آب و هوا از مواد سمی و باکتری‌های مضر، دفع پسماندهای شهری و … نام برد.

اشرف‌گنجویی اذعان داشت: از جمله سایر کاربردهای این دانش توانا می‌توان از حوزه‌های صنایع ‌دفاعی، هوایی، فضایی، برق و تولید انرژی نام برد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد کمی از محققان‌ کشورمان در این زمینه فعالیت دارند، ابراز داشت: روند تحقیق و پژوهشی‌ زمینه تخلیه‌های الکتریکی و پلاسما همانند سایر شانه‌های دیگر علم و کاربردهای صنعتی علم در کشور رشد و توسعه خاصی را به خود اختصاص داده است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید