انتشار 17 سال زندگی خصوصی پنگوئن‌ها در یک رساله دکتری

یک محقق و زیست‌شناس آمریکایی حدود 17 سال، زندگی خصوصی سه کلونی پنگوئن را در قطب جنوب مورد مطالعه قرار داده است.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) «دیوید اینلی» زیست شناس دریایی و متخصص پنگوئن‌شناسی اهل سانفرانسیسکو، بررسی زندگی پنگوئن های آدلی (Adélie) ساکن قطب جنوب را از سال 1996 میلادی آغاز کرد.

وی اذعان می کند که دلیل اصلی انتخاب این موضوع بعنوان رساله دکتری، داشتن شانس رفتن به قطب جنوب بوده است.

بررسی سه کلونی پنگوئن آدلی ساکن در بخش جنوبی دریای راس در اقیانوس منجمد جنوبی (در سه کیلومتری قطب جنوب) نشان می داد که سرعت رشد این کلونی ها در هر سال حدود 10 درصد است.

یافتن علت افزایش جمعیت این گروه از پنگوئن ها و این که چرا سرعت رشد کلونی های کوچک تر، سریعتر از کلونی های بزرگ تر است، بعنوان اهداف اصلی این تحقیق عنوان شده است.

سوراخ شدن لایه اوزون در دهه 1990 میلادی را می توان بعنوان یکی از دلایل افزایش چشمگیر جمعیت پنگوئن ها عنوان کرد؛ چراکه سوراخ شدن این لایه به معنای استراتوسفر سردتر، گرداب قطبی (polar vortex) قدرتمندتر و بادهای قوی تر است.

این عوامل باعث افزایش میزان آب های آزاد و دسترسی بیشتر به منابع غذایی از جمله ماهی و کریل (krill)‌ قطب جنوب می شود.

«اینلی» تأکید می کند: فقدان رقابت برای یافتن منابع غذایی کمیاب در قطب جنوب بین کلونی های کوچک، باعث رشد سریعتر آنها در مقایسه با کلونی های بزرگ تر می شود.

 

رهگیری پنگوئن ها با استفاده از تراشه های فرکانس رادیویی انجام شده و با افزودن پل های وزن کشی الکترونیکی در مسیر حرکت به سمت آب های آزاد و در مسیر دریای راس، وزن پنگوئن های ماده در هنگام رفتن و بازگشت برای غذا دادن به جوجه های تازه متولد شده بصورت مستمر اندازه گیری می شد.

تحقیقات تا مارس 2000 میلای بدون مشکل پیش رفت، اما ورود یک کوه بزرگ یخ باعث مسدود شدن مسیر دسترسی سه کلونی پنگوئن ها به آب های آزاد شد و این پرندگان مجبور شدند یک مسیر انحرافی 80 کیلومتری را طی کنند. باقی ماندن کوه یخ در مسیر حرکت پنگوئن ها بمدت پنج سال باعث کاهش ناگهانی جمعیت این سه کلونی شد.

اکنون پس از گذشت 17 سال از شروع تحقیقات، جوجه پنگوئن های دیروز به پنگوئن های کهنسال کلونی خود تبدیل شده اند.

این پروژه تحقیقاتی با حمایت مالی برنامه قطب جنوب آمریکا و بنیاد ملی علوم صورت گرفته و نتایج تحقیقات این زیست شناس به همراه تصاویر روزانه تهیه شده از زندگی سه کلونی پنگوئن ها برای استفاده در تحقیقات علمی، در سایت Penguinscience.com‌ منتشر شده است.

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید