شناسایی ترکیب ضدسرطان پستان در گونه‌ای ریز جلبک برای نخستین بار در جهان

محققان ایرانی برای نخستین بار موفق به شناسایی خاصیت ضد سرطانی یک پپتید زیست فعال تولید شده از ریز جلبک «کلرلا» شدند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر حسن جلیلی، عضو هیات علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران که هدایت تحقیقات مربوط به تولید پپتیدهای زیست فعال و شناسایی خواص ضد سرطانی آن را برعهده داشته است در گفت‌وگو با ایسنا گفت: براساس مطالعات انجام شده، پپتیدهای تولید شده از ریز جلبک «کلرلا» در غلظت‌های پایین بر روی دودمان سلولی سرطان پستان تاثیر می‌گذارند که چنین نتیجه‌ای تاکنون در هیچ یک از تحقیقات در سراسر دنیا گزارش نشده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون تحقیقات بسیاری بر روی ترکیبات زیست فعال ریز جلبک‌ها در دنیا انجام شده است اما روش ایزوله کردن پروتئین و تولید پپتید زیست فعال (Bioavtive Peptide) از این پروتئین‌ها با شیوه های بیولوژیک برای نخستین بار است که در دنیا انجام می‌شود.

جلیلی تصریح کرد: پپتیدها به عنوان بخشی از ساختار پروتئین‌ها، در صورت جدا نشدن از ساختار پروتئین‌ فاقد عملکرد هستند و با رهایی از ساختار پروتئین، عملکرد خود را نمایان می‌کنند.

عضو هیات علمی گروه مهندسی علوم زیستی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران درباره منابع تولید پپتیدهای زیست فعال گفت: پپتیدهای زیست فعال می‌توانند از منابع مختلفی مانند شیر و یا محصولات گیاهی تهیه شوند اما در سال‌های اخیر توجه زیادی به تولید آنها از موجودات دریایی شده که موفقیت‌آمیز نیز بوده است.

به گفته وی در سالهای اخیر پپتیدهای زیست فعال زیادی با ارزش غذایی بالا و یا خواص درمانی ویژه مانند ضد سرطان و یا ضد بیماری‌های قلب و عروقی بودن شناخته و تولید شده‌اند اما تعداد کمی از آنها به مرحله تجاری رسیده‌اند.

جلیلی درباره‌ روش کار در این پروژه توضیح داد: ابتدا پروتئین‌های ریز جلبک کلرلا که گونه‌هایی از آنها در خلیج فارس نیز زیست می‌کنند، خالص شده و با روش‌های زیستی از آنها پپتیدهای زیست فعال تولید شده که خاصیت ضد سرطانی خود را بر روی دودمان سلولی سرطان پستان حتی در غلظت‌های پایین نیز نشان دادند.

پروژه پپتیدهای زیست فعال در قالب پروژه کارشناسی ارشد یکی از دانشجویان دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران انجام شده است که راهنمایی آن را دکتر حسن جلیلی از دانشگاه تهران و دکتر سید امید رعنایی سیادت از دانشگاه شهید بهشتی بر عهده داشته‌اند.

جلیلی با تاکید بر این که تولید این پپتید و شناسایی خاصیت ضد سرطانی آن به معنای تولید داروی ضد سرطان نیست، خاطرنشان کرد: در فاز بعدی مطالعات به سراغ بررسی تاثیر این پپتید بر روی دودمان سلولی انواع دیگر سرطان‌ها خواهیم رفت و اگر مکانیزم عمل آن قابل تایید بود، آماده طراحی سامانه رهایش دارو برای آن می‌شویم.

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید