پیشنهادات یک کارآفرین برای اشتغالزایی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

http://www.callforpapers.irرئیس هیات‌مدیره یک شرکت دانش‌بنیان با بیان لزوم تغییر دیدگاه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای اشتغال در بخش‌های دولتی، گفت: این دید سنتی در دنیا در حال تغییر است البته بخش‌های دولتی و مسؤولان هم باید با برگزاری نمایشگاه‌های ایده‌های نوآورانه برای سرمایه‌داران بخش خصوصی، زمینه ایجاد کسب و کارهای جدید برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را با اجرایی کردن این ایده‌ها فراهم کنند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) مهرزاد پورکریمی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن ارائه پیشنهادی برای اشتغال‌زایی فارغ التحصیلان دانشگاهی، تصریح کرد: فارغ‌التحصیلان به دنبال جایی برای استخدام دولتی نباشند؛ در کشورهای غربی هم این تغییر دیدگاه به وجود آمده و در حال حاضر بیش از 80 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های این کشورها در شغل‌هایی که خود ایجاد کرده‌اند، مشغول به کار هستند.

وی تصریح کرد: در ایران هم این حرکت و تغییر نگاه ایجاد شده و در حال رشد است. این دید سنتی که باید در وزارت نفت، آموزش و پرورش یا هر جای دیگر، استخدام و پس از 30 سال کار بازنشسته شد، در حال تغییر است، اما مشکلات بسیاری برای ایجاد شغل وجود دارد. بسیاری از افراد با وجود ایده‌های مفید و نوآور توان تامین مالی برای اجرای طرح خود را ندارند و در مراجعه به سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف به بانک‌ها ارجاع داده می‌شوند. بانک‌ها هم اغلب یا نمی‌توانند تأمین مالی کنند و یا روندهای بسیار سخت و پیچیده‌ای دارند.

 

رئیس هیات مدیره این شرکت دانش بنیان با ارایه این پیشنهاد که سازمان‌های دولتی به عنوان متولی، برگزاری نمایشگاه‌های ایده‌های نوآورانه را در دستور کار قرار دهند، اظهار کرد: افرادی که ایده‌های مفید و نوآورانه دارند می‌توانند طرح‌های کاربردی خود را در این نمایشگاه‌ها ارایه دهند؛ در بسیاری از موارد صاحبان سرمایه در بازدید از این نمایشگاه‌ها و آشنایی با این ایده‌ها، نسبت به سرمایه‌گذاری در آن‌ها علاقه‌مند می‌شوند. در واقع مشکل اصلی این است که صاحبان ایده امکان ارتباط با صاحبان سرمایه را ندارند.

پورکریمی با اشاره به تغییر برنامه‌ این شرکت از حدود 1.5 سال گذشته در قالب یک شرکت دانش‌بنیان و استقرار در پارک‌ علم و فناوری، زمینه‌های فعالیت آن را مشاوره مدیریتی در امور کار و برنامه‌ریزی استراتژیک برشمرد و درباره بازار کار این فعالیت، تصریح کرد: خدمات مشاوره مدیریتی هنوز در خوزستان جای خود را پیدا نکرده است و بسیاری از مدیران با این خدمات آشنایی ندارند اما از ابتدای امسال پیگیری‌های انجام شده با سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف در جهت شناساندن خدمات شرکت، منجر به اخذ پروژه‌ای با شرکت شهرک‌های صنعتی در زمینه ارتقای تکنولوژی خطوط تولید پوشاک برای خوشه پوشاک خوزستان شد.

وی ادامه داد: همچنین پروژه دیگر شرکت تغییر بازار صنایع غذایی استان است. در حال حاضر با توجه به شناخت ایجاد شده از طریق خوشه پوشاک، تولیدکنندگان به خدمات مشاوره‌ای شرکت واقف شده‌اند و برای همکاری ابزار تمایل کردند؛ اخیراً با یکی از این تولیدکنندگان همکاری خود را در جهت ارتقای تولید و بازاریابی محصولات این واحد تولیدی آغاز کردیم.

پورکریمی، مشکل اصلی را آشنایی نداشتن واحدهای تولیدی و خدماتی استان با خدمات شرکت‌های مشاوره‌ای، عنوان کرد و افزود: نهادهای متولی مانند سازمان‌ صنعت، معدن و تجارت و استانداری می‌توانند با برگزاری همایش‌هایی این ارتباطات را بین واحدهای صنعتی و خدماتی با واحدهای مشاوره‌ای ایجاد کنند. زیرا در حال حاضر عمده مشکل این واحدها، مسئله مدیریت به‌ویژه مدیریت بازاریابی و تولید است.

وی ادامه داد: فعالیت شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای معمولا در شرایط سخت رونق می‌گیرد زیرا تا زمانی که کسب و کار روند عادی خود را دارد، مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها تصور می‌کنند هیچ مشکلی وجود ندارد و همه‌چیز به خوبی پیش می‌رود هر چند در همین زمان هم هزینه‌های بسیاری را متحمل می‌شوند اما متوجه آن نیستند که بازارهای بسیار خوبی می‌توانند داشته باشند.

رئیس هیات مدیره این شرکت دانش‌بنیان ادامه‌داد: مدیران به دلیل احساس نکردن نیاز، به مسایل مدیریت تولید و بازاریابی اهمیت چندانی نمی‌دهند اما هنگامی که مانند شرایط فعلی، در وضعیت سختی قرار می‌گیرند و احتیاج به کمک پیدا می‌کنند به سراغ شرکت‌های مشاوره‌ای می‌روند تا مشکل آن‌ها رفع شود. کاری که شرکت‌های مشاوره انجام می‌دهند، در وهله نخست برنامه‌ریزی به ویژه برنامه‌ریزی بلندمدت است؛ در قالب این برنامه، شرکت و سازمان مربوطه می‌تواند برای دستیابی به اهداف و مقاصد خود، هدف‌گذاری‌های کوتاه‌مدت، بلندمدت و میان‌مدت انجام دهد. در وهله دوم سیستم کنترل کیفیت، چیدمان و روال خط تولید برای واحدهای تولیدی و امکانات و تجهیزات برای واحدهای خدماتی بررسی می‌شود و برای آن‌که بتوانند محصولات یا خدمات خود را با کیفیت و قیمت مناسب عرضه کنند، فعالیت‌های لازم برای آن‌ها تبیین می‌شود. البته به‌طور هم‌زمان مسایل بازاریابی و بازرگانی این شرکت‌ها بررسی می‌شود تا بازارهای مصرف و خریداران بالقوه و بالفعل را شناسایی و معرفی کنیم.

پورکریمی با بیان این‌که مسئله مدیریت بازاریابی و تولید یکی از خلاء‌های موجود در بیشتر واحدهای تولیدی و خدماتی دارای مشکل استان است، افزود: براساس بررسی‌های انجام شده از سوی شرکت، بسیاری از معضلات واحدهای تولیدی و خدماتی استان بر خلاف آنچه به نظر می‌رسد، به راحتی و با هزینه کم قابل حل است و این موضوع به تجربه برای شرکت ثابت شده‌ است. برای مثال مشکل واحدهای تولیدی پوشاک، نداشتن روال تولید برای انجام کار و آموزش‌های کافی ندادن به کارکنان است. این صنعت سرمایه‌گذاری زیادی لازم ندارد و اغلب واحدهای تولید پوشاک استان دارای تجهیزات کافی هستند اما مشکل آن‌ها نداشتن برنامه تولید است. همچنین در حوزه‌های مختلفی مانند خرما و پسته واحدهای منطقه سودهای بسیاری را از دست می‌دهند زیرا کار پژوهشی و تحقیقاتی در این زمینه‌ها انجام نمی‌شود و محل‌های اصلی سودآوری هرکدام از این صنایع و واحدها ردیابی و شناسایی نمی‌شود، در نتیجه این سودها عاید مناطق و یا کشورهای دیگر می‌شود.

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید