بررسی و نقد آثار سانتیاگو کالاتراوا، در جدیدترین کتاب پروفسور محمود گلابچی

http://www.callforpapers.ir/جدیدترین کتاب پروفسور محمود گلابچی با عنوان «طبیعت، منبع الهام» با موضوع بررسی و نقد آثار سانتیاگو کالاتراوا منتشر شد.

کتاب  «طبیعت، منبع الهام – موضوع بررسی و نقد آثار سانتیاگو کالاتراوا»  که توسط پروفسور محمود گلابچی استاد برجسته دانشکده معماری دانشگاه تهران، استاد نمونه دانشگاه‏های کشور و چهره ماندگار جمهوری اسلامی ایران در مهندسی راه و ساختمان و معماری تالیف گردیده است بوسیله انتشارات دانشگاه تهران در 300 صفحه با تصاویر متعدد و چاپ رنگی منتشر شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) بدون شک کالاتراوا یکی از مشهورترین چهره‌های معماری جهان معاصر است. آثار وی از نظر معماری و زیبایی‌شناسی و نیز طراحی سازه مورد تقدیر مجامع معماری و مهندسی جهان بوده است. او با بهره گرفتن از ابداع و ابتکار و خلاقیت ناشی از درک دقیق رفتار سازه‎ها و ویژگی‎های مصالح در هر اثر خویش سخنی تازه در حوزۀ معماری و مهندسی مطرح نموده است.

آثار اولیۀ کالاتراوا که عمدتاً شامل پل‌ها و ایستگاه‌های قطار بود، نشان‎دهندۀ تفکری پیشرو در ادغام مهندسی سازه و معماری پل‌ بود. در حقیقت می‌توان او را در زمره طراحان مدرنیستی دانست که با بهره گرفتن از سیستم‎های ساختمانی مناسب در شکل‎گیری طرح‎های معماری، آثار برجسته‎ای خلق کرده‎است. او دارای سبکی خاص است. سبکی که از قدرت ابداع، ابتکار و نوآوری برخاسته از درک عمیق او از فرم معماری و رفتار سازه‎ای همراه با مطالعات فراوان او پیرامون ساختار فیزیولوژیک بدن انسان و جهان طبیعت، منتج می‌شود.

کتاب طبیعت، منبع الهام به بررسی و نقد آثار سانتیاگو کالاتراوا می‎پردازد و شامل سخن آغازین و شش فصل می‎باشد. فصل اول کتاب به سال شمار زندگی کالاتراوا اختصاص دارد. در فصل دوم زندگی‏نامه کالاتراوا مورد بررسی قرار می‎گیرد. فصل سوم با عنوان مبانی نظری شامل مباحث نظری در طرح‎ها و آثار کالاتراوا و دربرگیرنده عناوینی مانند معماری و نیایش‎ها، چالش‎های عمودی و کلکسیونی از مروارید است. فصل چهارم به مصاحبۀ‎ مجلۀ معمار با سانتیاگو کالاتراوا اختصاص دارد. در پنجمین فصل کتاب آثار کالاتراوا معرفی، تحلیل و نقد می‎شود. این آثار شامل طرح‎های زیر است:

مجموعه ورزشی المپیک آتن، آتن

پل آلامیلو و روگذر کارتوجا، سویل

موزه هنر میلواکی، میلواکی

برج چرخشی تورسو، مالمو

برج شماره 80 ساوث استریت، منهتن

برج مارپیچ شیکاگو، شیکاگو

کانون حمل و نقل مرکز تجارت جهانی، نیویورک

شهر علم و هنر، والنسیا

ایستگاه راه‎آهن استدل هافن، زوریخ

پل فیلیپ دوم (بچ د رودا)، بارسلون

تالار کنسرت تنریف، سانتاکروز تنریف، جزایر قناری

ایستگاه قطار اورینت، لیسبون

پل عابر پیاده کامپو ولنتین، بیلبائو

مركز اجراي موسيقي آتلانتا، آتلانتا

ایستگاه راه‎آهن فرودگاه لیون، لیون

پل قطارهاي سريع شهري

پل عابر پیاده تري نيتي، سالفورد

جدیدترین آثار کالاتراوا در سال‎های اخیر

در بخش‎های انتهایی کتاب منابع و مآخذ، کتاب‎شناسی و سپس واژه‎نامه انگلیسی- فارسی ارائه شده است تا خوانندگان کتاب با کلمات متداول در این زمینه و معادل آنها در زبان فارسی آشنا شوند. در ادامه، فهرست نام افراد، مؤسسات، مکان‎ها و پروژه‎ها و سپس نمایه (فهرست موضوعی) ارائه شده است تا امکان جستجوی نام‎ها و عناوین اصلی و مهم در کتاب فراهم گردد. انتشار این کتاب در راستای تحقق اهداف دانشگاه تهران به‎عنوان قطب علمی فناوری معماری کشور و در جهت تدوین کتب مورد نیاز جامعه در زمینه‏های معماری، مهندسی عمران و تکنولوژی معماری صورت می‏گیرد. آین کتاب می‏تواند موجب آشنایی بیشتر و دقیق‏تر دانشجویان، معماران، مهندسان و دانش‏آموختگان رشته ‏های معماری و مهندسی عمران با آخرین یافته‎ها و طرح‎های معماری در جهان شود.

علاقه‎مندان می‎توانند جهت تهیه کتاب به فروشگاه‎های انتشارات دانشگاه تهران (خیابان انقلاب، مقابل دانشگاه تهران) مراجعه نموده و برای خرید اینترنتی کتاب به سایت انتشارات دانشگاه تهران با آدرس http://press.ut.ac.ir/ مراجعه نمایند.

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید