تازه های نشر

انتشار «روش تحقیق در هنر و طراحی»

کتاب «روش تحقیق در هنر و طراحی» نوشته کرول گری و جولی‌ین ملینز با ترجمه طاهر رضازاده منتشر شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir)، به نقل از ایسنا در معرفی این کتاب می‌خوانیم: کتاب حاضر درباره یادگیری است – یادگیری پژوهش. این نکته قبول عام یافته است که یادگیر در هنر و طراحی به روش تجربی انجام می‌شود. ما با کارکردن، بهتر یاد می‌گیریم و با تجربه مستقیم موضوع و بازاندیشی درباره آن. ما با کار عملی، با پژوهش و با تأمل در این هر دو آموزش می‌بینیم. این یادگیری فعال و بازاندیشانه رابطه پویایی میان کار عملی و پژوهش برقرار می‌سازد. کار عملی پرسش‌هایی ایجاد می‌کند که نیازمند پژوهش است و متقابلا پژوهش نیز بر کار عملی اثر می گذارد. این یادگیری در نظام تحصیلات تکمیلی صورت می‌گیرد که شامل راهبردهای آموزشی دانشجومحور و کار پروژه‌ای است. این نظام ساختار و معیارهای روشنی را برای یادگیری فراهم می کند.

این کتاب شامل شش فصل است، که فصل اول کتاب به مقدمه پژوهش در هنر و طراحی می‌پردازد. این فصل به فرآیند پژوهش، نقشه راه: اهمیت روش‌شناسی، پژوهش‌های مدارج عالی و… اختصاص دارد. هدف و ساختار نقد و بررسی زمینه؛ تفکر و واکنش انتقادی: مهارت‌های کلیدی؛ جست‌وجوی مطالب مرجع و استفاده از آن‌ها در پژوهش‌های هنری و طراحی؛ نقد و بررسی زمینه؛ و ایده‌نامه از جمله مطالبی است که در فصل دوم برای آشنایی بیشتر با روش‌های زمینه‌مندسازی پژوهش می‌خوانید. تعیین جهت و ترسیم موقعیت پژوهش عنوان سومین فصل این کتاب است که شامل طرح سوال پژوهش؛ بازگشت به روش‌شناسی، دیدگاه‌ها و رویکردهای ممکن در پژوهش؛ تنظیم و نوشتن طرحنامه پژوهش و مدیریت اطلاعات پژوهش است.

گشت و ‌گذار در زمین: پایه‌گذاری روش‌ تحقیق‌های مناسب؛ خواندن نقشه: روش‌های ارزیابی تحلیل؛ گزارش سفر: تأیید دانش جدید و انتقال نتایج پژوهش، نیز به ترتیب عنوان‌های فصل‌های چهارم تا ششم را به خود اختصاص داده‌اند. شرح واژگان تحقیق مربوط به هنر و طراحی به همراه واژه‌نامه انگلیسی به فارسی نیز در ضمایم کتاب آمده است.

کتاب «روش تحقیق در هنر و طراحی؛ بصری‌سازی پژوهش» در ۳۲۰ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۱۸۵۰۰ تومان توسط انتشارات فرهنگستان هنر (متن) عرضه شده است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید