عقبگرد نابينايي با يافته‌هاي جديد محققان

http://www.jawadhospital.com/far/6/5/image001.jpgپژوهش‌هاي محققان دانشگاه کاليفرنيا حاکي از آن است که بيماري عفوني شايع در جهان به نام «تراخم» که منجر به نابينايي مي‌شود، تنها با مصرف ساليانه «آزيترومايسين»، مي‌تواند دو برابر تعداد بيماراني را که قبلا از اين داروها استفاده مي‌کردند، درمان و از روند شيوع اين بيماري پيشگيري کند.

به گزارش پایگاه  فراخوانهای علمی پژوهشی کشور، محققان طي آزمايشي در اتيوپي که از بيشترين ميزان شيوع بيماري «تراخم» در جهان برخوردار است، از آنتي بيوتيکي به نام «آزيترومايسين» استفاده کردند. روند اين آزمايش بدين گونه بود که ابتدا محققان 24 قبيله‌اي را که شيوع اين بيماري در آن‌ها بسيار چشمگير بود، انتخاب کردند، سپس آن‌ها را به دو گروه 12 قبيله‌اي تقسيم کردند. به يک گروه هر شش ماه يک بار «آزيترومايسين» داده  و براي گروه ديگر هر 12ماه يک بار اين آنتي بيوتيک استفاده شد.

نتايج اين بررسي نشان داد: در هر دو گروه به ميزان 40 درصد از شيوع اين بيماري کاسته شده است. اين نتايج مبني بر اين است که به جاي استفاده از اين داروي بسيار گران در دوره‌هاي کوتاه مدت، مي‌توان از آن در دوره‌هاي درازمدت استفاده کرد.

محققان طي اين آزمايش همچنين دريافتند: 50 درصد از کودکان اين قبايل به سرعت به اين بيماري مبتلا شدند که اين امر حاکي از آن است که شيوع اين بيماري در کودکان بسيار بيشتر از بزرگسالان است.

«تراخم» يک بيماري مسري چشم است که در مناطق فقيرنشين با سطح بهداشت پايين، مناطق گرم و خشک، آب و هواي همراه با گرد و خاک، کشورهاي در حال توسعه و مناطق كم آب کم شايع‌تر است. از علائم آن مي‌توان به سرخي و تورم سطح داخل پلک‌ها و پيدايش دانه‌هاي کوچک خاکستري رنگي اشاره کرد.

نتايج اين پژوهش در مجله «Lancet» منتشر شده است

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید